24 October 2008

RM5 billion wang KWSP hangus, BN perosak ekonomi negara ~ Harakahdaily

Suntikan RM5 bilion yang diumumkan oleh Menteri Kewangan baru sebagai langkah untuk mengangkat nilai syarikat-syarikat tersenarai di Bursa Malaysia yang dianggap dibawah nilai yang sebenarnya atau "undervalued companies", menggemparkan pelbagai pihak.

Yang menjadi lebih memeranjatkan ialah RM5 bilion itu akan diambil dari dana Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebagai loan atau pinjaman yang diarah oleh Menteri Kewangan.

Persoalannya ialah apakah hak menteri untuk mengarahkan KWSP untuk menghulurkan pinjaman kepada ValueCap Sdn Bhd, sebuah pengurus dana yang dimilikki oleh Khazanah, PNB dan Kumpulan Wang Amanah Pencen.

KWSP punya panel pelaburan profesional yang mempunyai tanggungjawab mempastikan bahawa warga pencarum-pencarum dari titik keringat mereka, mendapat pulangan keuntungan yang terbaik.

Arahan Menteri KWSP ke atas KWSP adalah tindakan paling tindak bertanggungjawab.

Ini menjadi lebih parah dalam suasana 'US-led Global Meltdown' yang telah pun menjejaskan semua bursa saham bukan sahaja di Amerika, Eropah, bahkan Asia- Hong Kong, Korea Selatan, Cina, Singapura dan lain-lain, yang kehilangan 'market capitalisation' ke jumlah trillion USD, paling parah dalam sejarah mengingatkan dunia kepada peristiwa Wall Street Crash 1987.

Pada hari Jumaat 17hb Oktober lalu sahaja, Bursa Malaysia, penanda aras KLCI jatuh sebanyak 3.14 peratus atau 29.86 mata ke 920.02.

Hari itu sejumlah RM 20.6 bilion telah lenyap dalam 'market capitalisation'. Jumaat sebelum (10hb Okt) Bursa kehilangan RM25bilion dalam 'market capitalisation'. Kini KLCI terus jatuh di bawah 'paras priskologi' 900.

Apa jaminan Menteri Kewangan bahawa kehangusan dana seperti telah berlaku pada jumaat lalu tidak berulang dengan kata lain, suntikan RM5bilion wang rakyat dari keringat rakyat yang mereka carum dalam KWSP tidak akan mengalami nasib yang sama?

Benar, RM5bilion adalah pinjaman dan bukan pelaburan. Betul ia akan dibayar mungkin dengan hibah atau bunga bergantung cara konvensional atau Syariah-komplian cara yang dipinjam oleh kerajaan.

Persoalannya apakah ini sahaja cara untuk Menteri Kewangan baru ini menangani kemelut kewangan global ini, dan apakah jaminan bahawa dana ini tidak digunakan untuk hanya menyelamatkan syarikat-syarikat yang punya kepentingan elit politik tertentu ataukah ia akan dilalukan atas dasar merit dan keadilan sebenar dalam urus-tadbir korporat yang terbaik.

Satu lagi perkara yang penting dalam pertanggungjawaban, ialah penggunaan dana rakyat dalam menampung krisis pasaran saham dan kewangan seperti ini, tidak akan membawa apa-apa kebaikan di segi menjana kesan 'multiplier' atau 'berganda' berbanding RM5 bilion di laburkan dalam sector-sektor lain seperti pendidikan, kesihatan mahupun infratsruktur kritikal dalam negara.Sebenarnya syarikat-syarikat yang hendak dibantu pun tak mendapat kebaikan apa-apa pun kalau saham mereka naik sekupang-dua.

Kalau 'fundamentals' mereka kukuh, mereka tidak perlu takut kerana pelabur-pelabur, samada dana asing atau tempatan akan semasa keadaan pulih.

Tetapi suntikan RM5 bilion akan terus hangus kalau keadaan semakin parah. Berapa banyak lagi yang mampu disuntik?

Inilah cara kepimpinan negara menyelesaikan masalah ekonomi negara selama kini dengan pendekatan 'short-term' - jangka pendek dan 'knee-jerk'.

Sesungguhnya, yang hendak dan akan dibantu ialah mereka yang telah membeli saham-saham dengan wang pinjaman, kerana mengambil peluang 30 peratus peruntukan bumiputera semasa pensenaraian dulu (IPO).

Siapa mereka? Umum tahu. Mereka ini yang akan 'menjual' saham mereka untuk mengelak kerugian lebih parah atau 'cut loss' apabila saham kaunter-kaunter ini naik sedikit, dengan suntikan RM5 bilion.

Betul, mereka hendak selamatkan pasaran saham, tetapi, siapa yang sebenarnya yang hendak dilindungi?

Persoalan-persoalan ini terus bermain dalam fikiran dan benak hati rakyat yang telah banyak kali mendapati kewangan dan dana rakyat tidak diurus tadbir dengan baik, telus dan bertanggungjawab oleh pihak kerajaan BN ini.

Isu terkini termasuk pembelian BII, Eurocopter dan pelaburan dalam Fast-Speed Broad Band(FSBB) yang kesemua mengakibatkan ketirisan dan kebocoran berbilion RM dana rakyat!

No comments:

Post a Comment