29 October 2008

Hentikan yoga, bimbang rosak akidah | Malaysiakini

Pensyarah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Zakaria Stapa menasihati orang Islam yang mengamalkan senaman yoga supaya menghentikannya kerana bimbang boleh memesongkan akidah.

zakaria stapaBeliau dilaporkan berkata demikian selepas menyampaikan syarahan Ajaran Sesat di Malaysia di Universiti Sains Malaysia, semalam.

Bagaimanapun Majlis Fatwa Kebangsaan belum membuat keputusan rasmi berhubung senaman tersebut.

Majlis itu akan membuat keputusannya dalam tempoh terdekat, kata Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Yoga yang diperkenalkan sekitar 3,300 Sebelum Masihi dikatakan dapat membantu melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko kencing manis, darah tinggi, lelah dan penyakit berkaitan jantung.

Menurut Bernama lagi, amalan senaman harian itu kebanyakannya mempunyai pergerakan berdasarkan unsur dalam agama Hindu seperti manifestasi gerakan, konsentrasi dan posisi tubuh dilakukan sambil membaca mentera.

Bercakap selepas merasmikan persidangan Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari di USM hari ini, timbalan ketua pengarah operasi Jakim, Othman Mustapha berkata keputusan itu akan diumumkan sendiri oleh pengerusi majlis berkenaan Prof Datuk Dr Abdul shukor Husin.

Seminar itu anjuran Bahagian Pengajian Islam, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, USM dan Jakim, mengetengahkan konsep kelestarian pemikiran Islam yang berupaya merentasi cabaran bersifat kontemporari di masa akan datang.

Sejumlah 47 kertas kerja dibincangkan pada seminar itu.

Antaranya bertajuk 'Konsep Fiqh Lestari', 'Konsep Pemikiran Lestari', 'Kelestarian Dalam Sosial: Toleransi Agama', 'Kelestarian Dalam Sosio-Budaya', 'Kelestarian Dalam Sains, teknologi dan Alam Sekitar', 'Kelestarian Dalam Ekonomi' dan 'Cabaran pemikiran Islam: Islam Liberal'.

'Kelestarian Islam dalam Pendidikan', 'Cabaran Fiqh Lestari: Aspek Mazhab', 'Institusi Kewangan Islam: Zakat', 'Kelestarian Dalam Politik dan Perundangan', dan 'Kelestarian Dalam Institusi Kewangan Islam: Waqaf'.

1 comment:

  1. Hahahaha! Memang bahlul depa ni. Senaman pun jadi isu. Memang bangang. Eloklah depa tak join, selamatlah yoga dari pemesongan.

    ReplyDelete