27 September 2008

Umno tidak amal demokrasi?

Abdullah dan Najib Anggap Kerusi Presiden Umno Harta Pusaka Mereka

Pemimpin Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata Presiden Umno Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalan Presiden Umno Najib Razak menganggap kerusi Presiden Umno harta pusaka yang boleh diwariskan sesuka-hati mereka.

Beliau berkata demikian di suatu sidang akhbar yang diadakan di kediamannya di Jalan Langgar Golf tengahari tadi. Sidang akhbar tersebut dihadiri oleh 50 media asing dan tempatan.

“Peralihan kuasa ini, seolah-olah jawatan presiden itu dianggap satu harta pusaka yang boleh diwariskan kepada sesiapa sahaja, mengikut kehendak presiden parti, tanpa menghirau hak asasi di peringkat akar umbi,” kata Razaleigh.

Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim berkata Pakatan Rakyat bimbang dengan nasib pengundi-pengundi akar umbi Umno yang dipergunakan kepimpinan tertinggi Umno demi kepentingan kuasa semata-mata.

Kenyataan Razaleigh ini mengesahkan pandangan Anwar Ibrahim, bahkan Razaleigh turut akui bahawa Umno berada dalam keadaan terburuk dalam sejarah parti itu, dan menegaskan perpecahan dalaman parti kali ini lebih teruk dari yang pernah berlaku sebelum ini.

Jelas beliau, perpecahan ini didorong oleh pelan peralihan kuasa yang dicadangkan Abdullah, yang menurut Razaleigh tidak menurut perlembagaan parti, dan hanya dibuat untuk menjaga kepentingan individu-individu tertentu.

Razaleigh menegaskan beliau sama sekali tidak bersetuju dengan pelan peralihan kuasa dan mahu sebarang pelan peralihan ditentukan menurut garis proses pemilihan dan perlembagaan parti.

Pemilihan parti diadakan tiga tahun sekali sepertimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan parti.

www.suarakeadilan.com

No comments:

Post a Comment