30 September 2008

Saya cintakan dia - Fadilah ~ Kosmo

NUSA TENGGARA BARAT (MATARAM) - "Saya cintakan Nasrudin dan tetap akan berkahwin dengannya walaupun mama dan abah tidak setuju.

"Saya harap abah dan mama faham dan seterusnya merestui hasrat kami."

Itulah pengakuan jujur Noor Fadilah Ahmad, 18, yang didakwa dilarikan oleh seorang pemuda dari Lombok yang dikenali sebagai Nasrudin Dahrom sejak sebulan lalu.

Noor Fadilah yang ditemui di Desa Kesik, Lombok Timur semalam tidak sedikit pun menunjukkan rasa kecewa atau tertekan seperti yang dilaporkan.

Wartawan Kosmo! yang menjejaki Noor Fadilah selama dua hari dimaklumkan oleh gadis itu sendiri cintanya terhadap Nasrudin terbina sejak empat tahun lalu.

"Kedatangan saya ke Lombok adalah atas kerelaan saya dan bukan dilarikan oleh Nasrudin yang bakal menjadi suami saya.

"Saya bukan hendak memburukkan sesiapa tetapi apa yang jelas, berita yang ayah saya terima daripada seseorang bahawa saya tertekan dan mungkin dipaksa kahwin ternyata tidak benar.

"Sebenarnya, keluarga tahu hubungan kami, tetapi apabila saya mendapat tahu abah telah memberikan gambar Nasrudin kepada pihak polis, hati saya jadi tidak sedap.

"Malah abah pernah cakap kepada Nasrudin, jodoh saya bukan dengan orang Indonesia menyebabkan kami berdua yakin mereka tidak akan setuju dengan perhubungan kami," katanya yang kini mula fasih menggunakan loghat Indonesia.

Dia yang berasal dari Ladang Sungai Gedong, Bagan Serai, Perak nekad mengikut Nasrudin pada 3 September lalu ketika bekerja sebagai operator di sebuah kilang elektronik di Pasir Gudang, Johor.

Ditanya tentang rindu terhadap keluarga, Noor Fadilah lantas tidak dapat menahan air matanya. Katanya, hatinya sebak setiap kali teringatkan kedua-dua ibu bapanya.

"Memang saya teringat pada mereka, sekarang pun dah dekat hari raya, saya benar-benar ingin memohon ampun daripada mama dan abah.

"Tolonglah abah, saya yakin Nasrudin adalah lelaki pilihan saya yang paling tepat dan yakin dia lelaki yang baik serta boleh menjaga saya kelak," jelasnya.

Difahamkan, Fadilah dijadualkan berkahwin hari ini, bagaimanapun urusan tersebut masih belum diketahui kerana masih belum mendapat persetujuan daripada Pejabat Urusan Agama di Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI).

Malah pegawai agama di kawasan tersebut juga tidak berani untuk mengahwinkan mereka selagi persetujuan tersebut masih belum diperoleh namun ada pihak tertentu dikatakan sanggup untuk mengahwinkan mereka.

Kosmo! 24 September lalu melaporkan keluhan ayah Noor Fadilah, Ahmad Abdul Hamid, 46, yang mendapat berita anak gadisnya itu dilarikan ke Kepulauan Lombok oleh Nasrudin.

www.kosmo.com.my

* Tiada kebahagiaan di atas 'kecil hati' ibu bapa

No comments:

Post a Comment