29 April 2008

Datuk Seri Anwar Ibrahim Hadir di Dewan Rakyat


Saksikan video Khir Toyo menjawab isu penyapu, babi, suruhanjaya dan lain-lain

K'jaan terus beri subsidi, titah Agong

Kerajaan akan berusaha meneruskan pemberian subsidi dan pelbagai bantuan lain demi kesejahteraan rakyat khususnya dalam menghadapi kesan langsung kenaikan harga minyak di pasaran antarabangsa.

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan bertitah bertitah lebih RM36 bilion diperuntukkan untuk tujuan itu bagi membendung kenaikan harga barang dan meringankan beban perbelanjaan rakyat.

"Paras harga minyak di pasaran antarabangsa yang tinggi telah memberi kesan langsung kepada harga barangan dan perkhidmatan. Sehubungan ini, kerajaan mengambil pelbagai langkah termasuk mengenakan kawalan harga dan mempertingkatkan aktiviti penguatkuasaan untuk membendung kenaikan harga demi kesejahteraan rakyat terutamanya golongan berpendapatan rendah," titah baginda.
Bertitah merasmikan pembukaan penggal pertama persidangan parlimen ke-12 di Dewan Rakyat, baginda amat kesal dengan tindakan sesetengah pihak yang telah menyalahguna kemudahan subsidi itu dengan menyorok dan menyeludup barangan keperluan yang berkenaan ke luar negara demi mengaut keuntungan besar. MalaysiaKini

Perbuatan tersebut sangat hina kerana mendatangkan kesusahan dan merampas hak rakyat," titah baginda.

Berangkat sama ialah Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah. Antara yang hadir termasulklah ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, selaku suami kepada ketua pembangkang, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (PKR-Permatang Pauh). MalaysiaKini

Menurut laporan Bernama, baginda turut mengingatkan rakyat bahawa langkah yang diambil kerajaan tidak mencukupi jika rakyat sendiri tidak mengamalkan sikap bijak berbelanja.

Berita selanjutnya di http://www.malaysiakini.com/news/82083

No comments:

Post a Comment