25 March 2008

Kemelut MB Terengganu (5) - BN Bakal Kehilangan Satu Lagi Negeri

Jika sekiranya berlaku pembentukan kerajaan campuran ADUN bebas dan ADUN PAS di Terengganu nanti, maka BN akan kehilangan satu lagi negeri.

Itulah nasib yang bakal diterima Pak Lah jika dia berkeras tidak mahu menerima perlantikan MB oleh Tuanku.

Kalau dulu hanya desas-desus sahaja, kini bilangan ADUN UMNO yang bakal menyokong Mat Said sudah bertambah dari 8 ke 11 dan terbaru 13 orang dari 22 orang. Buat masa ini, mereka semua mungkin akan tetap terpaksa akur dengan paksaan Rosol/Idris dalam menyatakan bantahan mereka di atas lantikan Mat Said sehingga hari bersidangnya DUN.

Jika tekanan dan paksaan itu berterusan, dan jika mereka masih tidak berani menyuarakan taat setia kepada perlantikan oleh Tuanku, mereka sama-sama hanya akan memberi sokongan kepada MB apabila undi tidak percaya diusulkan pada hari pertama sidang DUN nanti. Dan BN akan gagal dalam usul mereka.

Tetapi jika mereka berani untuk keluar dari sekatan dan paksaan pimpinan UMNO sebelum sidang DUN dan bersedia dengan menghadapi risiko dipecat parti maka BN akan berkemungkinan besar kehilangan satu lagi negeri yang diperintah mereka.

Dengan Terengganu bakal tidak diperintah oleh BN maka bilangannya akan menjadi sama banyak negeri yang ditakluki pakatan Alternatif/Rakyat [Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, WP, Terengganu] dan yang masih di bawah BN. 7-7.

Mengambil konsep teori domino, maka bakal ada beberapa orang ahli Parlimen dari Terengganu yang akan turut menyatakan sokongan mereka terhadap pilihan Tuanku dan secara langsung mengurang lagi majoriti BN di Parlimen.

Dengan bakal peralihan ahli Parlimen yang ramai dari Sabah dan Sarawak yang menanti masa dan ketikanya serta tidak kurang dari 12 orang ahli Parlimen UMNO yang turut ingin menyertai gelombang Anwar, maka kemelut perlantikan MB di Terengganu bakal menjadi pencetus perubahan kuasa bukan sahaja di Terengganu tetapi juga di Parlimen Malaysia.

Momentum yang ada sekarang amat digeruni Pak Lah. Reaksi Najib terhadap apa yang kini berlaku akan IB ulas dalam posting lain - sedang menunggu satu dua pengesahan dari orang rapat dengan Najib.

http://ibrahimbaba.wordpress.com

No comments:

Post a Comment