24 February 2008

Sudah tiba giliran pembangkang terajui negara - Dr Badrul Amin

KUALA LUMPUR, 24 Feb (Hrkh) - "Kalau pengundi di Thailand dan Pakistan, mampu mengubah kerajaan mereka masing-masing, mengapa kita tidak, disebabkan banyak skandal dan isu tertentu babitkan ahli-ahli politik kerajaan, maka rakyat tolak mereka dan pilih pembangkang yang jauh lebih berwibawa."
Demikian tegas calon (N13-Kuang), Dr Badrul Amin yang mewakili Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) yang turut dipersetujui oleh calon PAS (N15-Taman Templer), Haji Mohamad Abdul Rahman yang akan berhadapan dengan calon Barisan Nasional (BN), Dato' Subahan Kamal.

Menurut Dr Badrul Amin, sejak lebih lima puluh tahun negara mengecapi kemerdekaan cara berfikir rakyat masih belum sampai kepada tahap merdeka seratus peratus.

"Ini kerana Islam yang menjadi agama rasmi negara, segala isi kandungannya seperti ayat-ayat perintah mengenai hukum-hukum Allah seperti hudud, qisas dan takzir masih belum terlaksana sampai ke hari ini, ini disebabkan pemikiran sesetengah pihak di kalangan orang Islam masih belum merdeka.

"Justeru, kemenangan BA dalam pilihan raya kali ini di seluruh negara adalah untuk memastikan pencapaian tahap pemikiran rakyat ke arah taraf hidup hidup sebenar berteraskan ajaran agama Islam hakiki,"jelas Dr Badrul semasa ditemui Harakahdaily semalam.

Tambahnya lagi, maksud perubahan menyeluruh adalah termasuk sikap remaja yang perlu dididik dengan aspek agama khususnya penekanan dalam aspek ilmu pengetahuan, kerana merekalah aset negara pada masa akan datang.

"Remaja pada hari ini sudahlah tidak diisi dada mereka dengan ilmu, malah disogok dengan sukan, hiburan keterlaluan hingga mengabaikan aspek solat yang menjadi tiang agama dalam hidup mereka.

"Di Turki, kejayaan Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP), pimpinan Presiden Abdullah Gul dan Perdana Menteri, Recep Taiyib Erdogan telah mengubah tahap pemikiran rakyat negara itu yang bergelumang selama 86 tahun dengan sistem pentadbiran berasaskan Sekularisme,"jelasnya lagi.

Menurutnya lagi, anjakan paradigma perlu diadakan kerana rakyat sudah mula bosan dengan sistem-sistem ciptaan manusia dan mahu kembali kepada sistem ciptaan Allah.

"Justeru, manifesto yang ditawarkan adalah untuk kesenangan yang perlu dinikmati rakyat seluruhnya tanpa mengira kaum dan keturunan, ia sangat munasabah setelah mengambil kira persoalan pendapatan negara yang perlu ditadbir oleh calon yang amanah.

"Rakyat sudah mula sedar bahawa para pemimpin BN bukan sahaja tidak berjaya mendidik rakyat dengan agama, malah mengaut keuntungan negara seperti kejayaan Petronas yang sepatutnya dinikmati oleh semua, tetapi tahap kemiskinan di negeri-negeri yang ditadbir BN masih mundur yang amat ketara,"tegasnya.

- http://www.harakahdaily.net

No comments:

Post a Comment