28 February 2008

Penyokong pembangkang bertindak liar gagal jumpa Samy Vellu

KULIM: Lebih 1,000 penyokong sebuah parti pembangkang berkumpul secara haram dan bertindak liar setelah dikatakan gagal berjumpa Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Velu yang pada awalnya dijadual menghadiri satu majlis makan malam anjuran penyokong Barisan Nasional (BN) di sebuah tokong Cina di Jalan Sungai Lunas, dekat sini Selasa malam.

Kejadian bermula pukul 6 petang apabila penyokong parti pembangkang itu berkumpul di satu kawasan lapang di tepi jalan berhampiran tokong itu di mana satu majlis makan malam anjuran masyarakat Cina diadakan pada pukul 7.30 malam.

Kumpulan itu dikatakan hendak bertemu Samy Vellu yang dijadualkan hadir pada majlis itu tetapi beliau tidak muncul, dipercayai atas nasihat polis.

Kumpulan itu turut membawa sepanduk meminta Presiden MIC itu berundur daripada parti dan kerajaan.

Nasihat Ketua Polis Kedah, Datuk Syed Ismail Syed Azizan dan Ketua Polis Daerah Kulim, Supt Ghuzlan Salleh, yang turut berada di situ, supaya kumpulan itu bersurai, tidak diendahkan dan mereka terus menunggu sehingga pukul 8 malam.

Keadaan menjadi tegang apabila calon Parti Keadilan Rakyat(PKR) bagi kerusi Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan, tiba dengan sebuah kereta.

Beliau dihalang oleh polis daripada memasuki kawasan berhampiran rumah ibadat itu, menyebabkan penumpang kereta itu mengeluarkan alat siar raya lalu memainkan kaset lagu-lagu Tamil dengan bunyi yang nyaring.

Berikutan itu, seorang pegawai polis bertindak menegur seorang remaja di situ tetapi teguran itu tidak dihiraukannya. Sebaliknya remaja itu dikatakan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap pegawai polis berkenaan menyebabkan polis menahannya.

Gobalakrishnan yang menyedari kejadian itu dikatakan berjumpa Ketua Polis Kedah bagi mendapatkan pembebasan remaja itu tetapi polis tidak membebaskannya.

Ketika keadaan semakin tegang, sekumpulan anggota pasukan polis pencegah rusuhan bergerak secara berkawad menyebabkan sebahagian besar orang ramai yang berkumpulan di situ bersurai secara beransur-ansur pada 9 malam.

Keadaan itu menyebabkan Pekan Lunas mengalami kesesakan lalu lintas yang teruk.

Majlis makan malam itu bagaimanapun diteruskan tanpa kehadiran Samy Vellu dan dihadiri lebih 300 penyokong BN.

Ghuzlan ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan penahanan remaja berkenaan.

- BERNAMA

No comments:

Post a Comment