29 February 2008

Mahfuz dedahkan calon BN N10 ada kes pecah amanah

JERLUN: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyerahkan kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) bagi menentukan kedudukan calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Bukit Pinang, Che Omar Saad yang didakwa kononnya mempunyai kes pecah amanah. Perdana Menteri berkata BN tidak dapat berbuat apa-apa kerana nama beliau telah pun disahkan sebagai calon walaupun pihak pembangkang membuat dakwaan mengenai kes Che Omar.

"Kami perlu mendapatkan agensi yang berkaitan untuk mengemukakan laporan dan kami akan menimbangkan untuk mengambil tindakan sewajarnya. Mungkin ada yang tidak termasuk dalam rekod kami...tetapi kami telah pun mendapatkan maklumat yang perlu daripada agensi-agensi yang berkenaan," katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan bersama rakyat dekat sini, hari ini.



Ketua Penerangan PAS Mahfuz Omar hari ini mendakwa BN telah meletakkan calon yang mempunyai kes pecah amanah bagi kerusi negeri Bukit Pinang yang ditandinginya di sini. Mahfuz mendakwa Che Omar telah dilucutkan jawatan sebagai anggota Lembaga Pengarah Koperasi Guru-guru Melayu Kedah Berhad sejak 25 Dis 2007 kerana kes penyalahgunaan kuasa semasa pembelian tanah koperasi melebihi RM6 juta
Ketua Penerangan PAS Mahfuz Omar hari ini mendakwa BN telah meletakkan calon yang mempunyai kes pecah amanah bagi kerusi negeri Bukit Pinang yang ditandinginya di sini.

Mahfuz mendakwa Che Omar telah dilucutkan jawatan sebagai anggota Lembaga Pengarah Koperasi Guru-guru Melayu Kedah Berhad sejak 25 Dis 2007 kerana kes penyalahgunaan kuasa semasa pembelian tanah koperasi melebihi RM6 juta.

Pengurusan koperasi itu kemudian membuat aduan polis mengenai beberapa kes penyelewengan Che Omar pada Disember lepas, dakwa Mahfuz.

Abdullah berkata BN sememangnya menyaring semua bakal calonnya sebelum mereka dipilih bagi mengelakkan sebarang insiden yang tidak diingini berlaku.

Beliau berkata semua pihak termasuk Menteri Besar Datuk Seri Mahdzir Khalid telah diminta untuk merujuk kepada Jabatan Insolvensi, Badan Pencegah Rasuah dan polis secara spesifik bagi memastikan seseorang calon itu layak untuk bertanding.

Perdana Menteri berkata baru-baru ini pun terdapat satu kes yang melibatkan seorang calon mempunyai kes mahkamah bersabit kesalahan jenayah dan BN tidak benarkan dia bertanding.

"Ada lagi kes yang berkaitan dengan rasuah yang kerananya BN tak benarkan mereka bertanding...sebelum penamaan kami dah buat keputusan itu...(telah) cuba untuk berhati-hati sebaik mungkin," katanya.

- http://klpos.com

No comments:

Post a Comment