27 February 2008

Beratus juta dihabiskan, tetapi jamban kristal tidak senonoh

Dalam usaha kerajaan menghabiskan wang rakyat lebih 270 juta bagi pembinaan pembangunan Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu sebaliknya jamban yang dikatakan mewah itu cukup mengaibkan untuk membuang hajat.

Pada kebiasaannya apabila memasuki tandas pengguna akan melihat sekeliling terutama di atas dan siling bimbang kalau ada kamera litar tertutup (CCTV).

Sebaliknya tanpa disedari apabila dipandang ke bawah rupanya 'CCTV semulajadi' boleh menyebabkan pengguna tandas mendapat aib.

Apa yang dimaksudkan ialah air yang membasahi lantai bertindak seperti cermin apabila mozek lantai berwarna hijau gelap menjadikannya sebagai objek pembalikan.

Ditambah lagi dengan dinding tandas (partition) antara satu sama lain tidak rapat ke lantai iaitu tinggi dalam anggaran hampir satu kaki manakala pintunya juga setengah kaki dari paras lantai cukup untuk membayangkan keaiban.

Pengguna tandas boleh melihat objek bayangan sebelah begitu juga kepada mereka yang menunggu giliran di luar untuk melepaskan hajat.

Bukan itu sahaja malah ia turut menghasilkan bunyi yang cukup memualkan.

Sepatutnya wang berjuta dihabiskan akan melahirkan keselesaan kerana pembangunan yang menampakkan gah sebaliknya kemegahan itu tidak melahirkan ketamadunan moral.

Jenayah meningkat

Indeks jenayah Terengganu meningkat 6.2 peratus gagal diatasi sebaliknya pemimpin Terengganu sibuk dengan replika Taj Mahal, Masjid al-Aqsa dan banyak lagi di pulau tersebut.

Ketamadunan Terengganu hanya mementingkan bangunan dan kebendaan yang nampak hebat seumpama tamadun Piramid Firaun, Tembok Besar Dinasti Ming, Namrud, kerajaan Madyan, Saba', Himyar dan lain-lain lagi.

Sebaliknya indeks jenayah di Terengganu bagi tempoh tujuh bulan pertama tahun 2007 meningkat sebanyak 119 kes atau 6.29 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.Perkara ini didedahkan Ketua Polis Terengganu, Dato' Md Lazim Ahmad pada 13 Ogos lalu.

Mengapa keadaan ini berlaku? Ini kerana Terengganu sekarang lebih menerapkan tamadun berbentuk menterialistik. Ini berlainan dengan tamduan kerajaan Kelantan terdapat Dataran Ilmu sebagai tempat imarahkan pengetahuan setiap hujung minggu.

Cuti dua hari seminggu dimana hari Jumaat dijadikan hari ilmu. Kejayaan tamadun ilmu ini boleh dilihat pada hari tersebut dan orang ramai yang cukup asyik dengan majlis ilmu. Ini tidak berlaku di Terengganu.

Rakyat itu mengikut agama dan cara hidup pemerintah. Apabila pemerintah mengajak rakyat ke surau dan masjid, maka rakyat akan berduyun ke situ. Sebaliknya, apabila para pemimpin memenuhi pentas konsert dan menganjurkan hiburan maksiat, maka ke situlah pula aliran budaya dan pemikiran rakyat.

Begitu juga bila pemimpin menekankan soal kebendaan dan pembangunan yang berkonsepkan sedemikian maka budaya dan pemikiran rakyat juga ke arah tersebut sedangkan kemampuannya tidak mengizinkan maka sudah tentu ia lebih melahirkan jenayah, salahguna kuasa dan rasuah. Soal halal haram diketepikan.

Terdapat laporan akhbar pada Jun 2004 bertajuk `Kedai batik dipecah setiap hari' melaporkan lebih 70 peniaga kain batik, sutera dan songket di Pasar Besar Kedai Payang, Kuala Terengganu dalam kebimbangan kerana kedai mereka dipecah masuk pencuri hampir setiap hari.

Akhbar lain juga melaporkan lebih 100 batang tiang pagar padang bola di Kampung Tanjung, Batu Rakit didapati hilang dan dipercayai dicuri untuk dijual sebagai besi buruk. Terengganu di bawah pemerintahan Islam Hadhari juga tidak terlepas daripada gejala jenayah ragut yang menular di serata negara.

Dua akhbar utama pada 9 September 2004, sebagai contoh, melaporkan dua wanita kerugian lebih RM3,000 dalam dua kes ragut berasingan yang berlaku di Besut dan Dungun.

Juga dilaporkan seorang ustazah dari Kampung Simpang Tok Ku, Kuala Terengganu yang kerugian RM23,000 apabila begnya diragut ketika melalui lorong menuju ke sebuah bank di Jalan Sultan Ismail, di bandar ini.

Akhbar mingguan, bertarikh 12 September 2004 pula memaparkan berita seorang guru wanita kerugian wang tunai dan barangan kemas bernilai RM6,000 setelah beg tangannya dicuri ketika sedang mandi di rumahnya di kawasan perumahan Wakaf Baru, Wakaf Tembesu, Kuala Terengganu.

- http://www.harakahdaily.net

No comments:

Post a Comment