23 December 2007

23.12.07 - Klip video: BPR ambil keterangan Dr. Mahathir

PUTRAJAYA 22 Dis. – Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah mengambil keterangan daripada Tun Dr. Mahathir Mohamad semalam berhubung siasatan rakaman klip video yang dikatakan mengandungi perbualan seorang peguam terkemuka mengatur pelantikan hakim.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, beliau telah menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh tiga pegawai BPR yang datang ke pejabatnya di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan soalan-soalan yang telah dikemukakan oleh pegawai-pegawai BPR itu dalam pertemuan selama sejam itu, semalam.

“BPR telah menemu bual saya semalam dan bertanyakan pelbagai soalan dan saya telah menjawab soalan-soalan tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas melancarkan buku The Third World and International Law yang ditulis oleh Dr. Tunku Sofiah Jewa di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Hadir sama isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali dan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Dr. Mahathir yang gembira dengan penubuhan Suruhanjaya diraja itu turut menyatakan kesediaan menjadi saksi sekiranya dipanggil berbuat demikian.

“Terpulanglah kepada Suruhanjaya di raja itu untuk menyiasat sama ada tuduhan yang dibuat berasas atau tidak. Jika saya diminta untuk memberikan keterangan nanti, saya tidak boleh kata tidak,” jelasnya.

Ditanya mengenai kriteria pelantikan Ketua Hakim Negara ketika menjadi Perdana Menteri, beliau menegaskan, seseorang hakim itu dinaikkan pangkat berasaskan kelayakannya.

“Bukan saja mengambil kira kelayakan akademik tetapi prestasi sepanjang dia menjawat jawatan majistret, itu semua kena tengok,” katanya.

Mengenai perhimpunan haram Hindu Rights Action Force (Hindraf), Dr. Mahathir berkata, kaum India perlu menjadikan saluran perbincangan dengan kerajaan sebagai pilihan pertama.

Beliau berkata, mereka boleh membangkitkan masalah yang dihadapi tetapi ada cara lain untuk menyuarakan perkara itu dan bukan dengan demonstrasi.

“Kalau mereka ada pemimpin dan mempunyai peluang untuk bertemu dengan kerajaan bagi menerangkan masalah mereka, ia perlu menjadi pilihan pertama, lainlah kalau tidak mempunyai jalan lain,” katanya.

Beliau juga menyangkal tuduhan berlakunya pembersihan kaum India di negara ini sebagaimana terkandung dalam dokumen Hindraf.

Mengenai tindakan kerajaan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas beberapa pemimpin Hindraf, Dr. Mahathir berkata, beliau juga pernah menggunakan akta tersebut untuk menahan seseorang.

“Ini negara demokratik. Jika anda memilih orang yang sokong ISA, akta itu akan terus berada di situ dan jika tidak suka, kena pilihlah orang yang tidak suka ISA, pilihan di tangan anda.

“Saya dahulu dipilih oleh rakyat walaupun saya menyokong ISA, jadi saya anggap rakyat bersetuju dengannya, sebab itu saya melaksanakan akta tersebut, ia terpulang kepada kerajaan,” jelasnya.

Mengenai buku yang dilancarkannya hari ini, beliau berkata, penulis Asia digalakkan membuat kajian dan menulis tentang undang-undang antarabangsa yang selama ini dimonopoli oleh penulis berbangsa Eropah.

“Bagi saya buku ini sangat penting dan patut dicetak sejak dahulu lagi kerana selama ini banyak ilmu pengetahuan tentang undang-undang antarabangsa dan negara ketiga ditulis oleh orang Eropah yang secara semula jadi bersikap berat sebelah.

“Penulis dari Asia perlu menulis berdasarkan pandangan mereka sendiri dan dengan itu kita akan memperoleh maklumat yang lebih seimbang,” katanya.
(Utusan)

No comments:

Post a Comment