21 December 2007

21.12.07 - Imigresen ambil alih 14 depot tahanan PATI

KUALA LUMPUR 20 Dis. – Jabatan Imigresen akan mengambil alih pentadbiran kesemua 14 depot tahanan imigresen yang menempatkan pendatang asing tanpa izin (PATI) di seluruh negara berkuat kuasa 15 Januari depan.

Pengarah Penguat Kuasa Jabatan Imigresen, Datuk Ishak Mohamed berkata, pengambilalihan itu dibuat bagi menyusun semula segala urusan pentadbiran depot termasuk penyelenggaraan dan kewangan.

‘‘Ia perlu dilakukan kerana Jabatan Penjara kini di bawah Kementerian Keselamatan Dalam Negeri sedangkan Jabatan Imigresen di bawah Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Baru-baru ini Pasukan Ikatan Relawan Malaysia (Rela) dilaporkan akan mengambil alih pentadbiran semua depot PATI buat sementara sebelum diserahkan kepada Jabatan Imigresen.

Menurut Ishak, selain 14 depot tahanan yang ditadbir oleh Jabatan Penjara, sebuah lagi depot PATI yang terletak di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) diuruskan sendiri oleh Jabatan Imigresen.

Mengenai masalah lambakan PATI di depot, beliau tidak menafikan ia berlaku khususnya di depot-depot yang terletak di Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang tetapi masih terkawal.

(Utusan)

No comments:

Post a Comment