18 June 2020

Bil elektrik melambung RM1,144.75



PELAKON popular, Saharul Ridzwan terkejut apabila bil elektrik rumah ibu bapanya di Bandar Baru Bangi melambung sehingga RM1,144.75, bulan ini.

Saharul, 31, atau nama sebenarnya Mohd Saharul Ridzwan Hashim berkata, bil pada beberapa bulan sebelumnya dalam anggaran kurang RM400.

"Semalam ayah sudah menghubungi TNB (Tenaga Nasional Berhad) dan bertanya mengenai masalah itu. Menurut ayah pihak operator memaklumkan ia membabitkan bayaran purata.

"Tapi, apabila ayah buat perkiraan semula ia masih tak masuk akal. Takkan melambung sampai lebih RM1,000. Malah, ada jiran mereka bil mencecah hingga RM4,000.

"Tak tahu nak marah pada siapa sekarang. Hubungi operator pun, mereka cuma jalankan tugas. Salahkan sistem, orang yang buat. Siapa orang itu? Kata ayah hari ini orang TNB nak datang cek meter pula," katanya kepada Harian Metro.

Sementara itu, pelakon drama bersiri Korban Kasih ini turut mempertikaikan bil elektrik yang diterima di rumahnya di Cyberjaya.

"Ini lagi tak masuk akal. Rumah di Cyberjaya itu saya tidak duduk bermula sejak Februari lalu. Tapi, bil yang baru diterima lebih banyak daripada biasa.

"Walaupun cuma RM14.55, ia tetap tak logik sebab saya tak duduk situ pun. Tiada langsung penggunaan elektrik. Untuk jumlah itu boleh saja nak bayar, tapi tak bolehlah macam tu. Sebagai pelanggan kita kena tahu kenapa. Takkan ketika PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) ada hantu berdisko buka suis dalam rumah tu?" katanya.

-- HMetro


Anwar Ibrahim - Bil Elektrik Yang Melampau Tinggi 18 June 2020




Anwar Ibrahim turut memberi komentar semalam terkait isu bil elektrik pengguna yang naik mendadak dan melampau. Kerajaan dan TNB harus segera mengkaji semula kadar ini dengan maksud menurunkan kadar elektrik. Usah bebankan rakyat yang kini sudah terbeban dengan dampak ekonomi dan wabak.

ISU BIL ELEKTRIK | TNB Kaji Mekanisma, Tangani Rungutan

 

Zahid Hamidi Bersuara Isu Bil TNB Tinggi. Ini Respons Beliau

 

 

No comments:

Post a Comment