07 December 2015

Forum Malam Ini Penentu Nasib Muhyiddin

PETALING JAYA: Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin seolah-olah 'mencari masalah' dengan keputusannya untuk menyatakan ketidakpuasan hatinya dalam satu forum yang akan diadakan malam Isnin.

Ada yang berpendapat beliau juga berdepan risiko dipecat kerana mengadakan perhimpunan di Kampung Baru untuk bercakap mengenai isu yang menjadi punca perpecahan antara beliau dan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Beliau menghampiri tebing cenuram dengan melakukan perkara ini ketika kemuncak Perhimpunan Agung Umno," kata Ketua Umno Bahagian Kapar, Datuk Faizal Abdullah.

Forum yang akan diadakan di Kelab Sultan Sulaiman itu turut menyaksikan kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad dan Naib Presiden Umno, Datuk Shafie Apdal yang menjadi tajuk utama berita baru-baru ini apabila terjatuh ke dalam laut di Semporna, Sabah.

Ia adalah kali pertama ketiga-tiga pemimpin itu muncul bersama-sama dalam satu ceramah.

Masa amat penting dalam politik dan ini adalah satu percubaan yang terakhir untuk memalukan Najib sebelum Perhimpunan Agung Umno dan juga menghantar mesej kepada perwakilan Umno.

Muhyiddin kecewa kerana tidak dibenarkan untuk menyampaikan ucapan perasmian tiga sayap parti seperti kebiasaannya.

Timbalan Presiden kebiasaannya akan menyampaikan ucapan dasar pada perasmian tiga sayap parti dan juga ucapan penggulungan di akhir perhimpunan.

Perhimpunan Kampung Baru itu juga merupakan kali pertama Muhyiddin akan membangkitkan isu beliau dengan Najib di khalayak umum.

Jika Muhyiddin tidak berhati-hati, beliau akan dikenakan tindakan disiplin.

Kedengaran cakap-cakap dari Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz yang menyatakan bahawa Muhyiddin sepatutnya meletak jawatan sebagai Timbalan Presiden jika beliau tidak berpuas hati dengan kepimpinan Najib.

Namun, segelintir pihak mengatakan bahawa forum malam ini memberi bayangan bahawa beliau akan mencabar Najib bagi jawatan Presiden Umno pada pemilihan parti yang akan datang.

Jika itu berlaku, beliau tidak akan bertindak keterlaluan kerana mahu mempertahankan jawatan No.2 dalam parti itu. - Mstar

No comments:

Post a Comment