31 October 2015

Wanita Palestin seludup sperma dari penjara Israel

Lidia Rimawi impikan seorang anak lelaki tetapi suaminya seorang tahanan politik dalam penjara Israel.

Menjalani hukuman penjara 25 tahun, suaminya hanya akan dibebaskan ketika dia berumur 50 tahun.

Lidia, 37, justeru tidak mempunyai jalan lain kecuali menyeludup sperma suaminya dari penjara rejim Zionid itu.

Beliau dan anak lelakinya, Majd, kini tinggal di Nabih Saleh, sebuah kampung di Tebing Barat.

“Majd adalah kemenangan kami,” katanya merujuk kepada kanak-kanak lelaki 18 bulan itu.

“Saya buat semua ini untuk bantah pencerobohan (Israel)," katanya.

Mengenang suaminya, Lidia berkata sejak awal beliau tahu tentang perjuangan suaminya, tetapi ia hanya mengukuhkan tambatan hati mereka.

'Ayah, berilah saya abang'

Malangnya mereka hanya sempat hidup bersama buat beberapa bulan sebelum suaminya dipenjara susulan penglibatan dalam Intifada kedua menentang Israel.

Beliau bagaimanapun sudah mempunyai seorang anak perempuan.

“Saya ingat lagi bila dapat sampel (sperma) daripada suami semasa melawatnya dan anak perempuan kami ada bersama saya dan dia kata, 'ayah, berilah saya abang'.

“Kami terkejut, tetapi gembira bercampur bimbang,” katanya.

Selepas menyeludup keluar sperma itu dalam bekas plastik, Lidia terus mengambil teksi ke Pusat Perubatan Razan di Ramallah, tempat persenyawaan dibuat.

Ia berhasil. Dan apabila berita itu dikongsi dengan suaminya dalam lawatan seterusnya, lelaki itu menjerit kegembiraan seolah-tidak tidak percaya apa yang berlaku.

Sumber: Al Jazeera / Mkini

No comments:

Post a Comment