13 December 2014

Skandal 1MDB kini dalam bahaya, kata wartawan veteran

Wartawan veteran Datuk A. Kadir Jasin menyifatkan laporan polis yang dibuat terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) oleh seorang pemimpin Umno menyebabkan skandal itu kini berubah kepada satu "isu sensasi dan berbahaya".

Beliau mengulas laporan polis yang dibuat Timbalan Ketua Bahagian Umno Batu Kawan Pulau Pinang, Datuk Khairuddin Abu Hassan terhadap 1MDB atas salah urus yang dikatakan dalam aspek kewangan. "Laporan polis ini merupakan kemuncak kepada kontroversi seminggu sekitar dana yang dipanggil berdaulat," kata Kadir, bekas ketua pengarang Kumpulan New Straits Times, dalam satu catatan di blognya hari ini. Terdahulu, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua berkata, tindakan Khairuddin membuat laporan terhadap para pemimpin partinya sendiri termasuk Datuk Seri Najib Razak, yang juga pengerusi 1MDB, adalah bukti kewangan syarikat itu adalah tenat.

1MDB ketika memberi maklum balas kepada laporan polis berkata, mereka yakin laporan itu tidak mempunyai asas undang-undang. "Kami mengalu-alukan apa-apa penyiasatan ke dalam urusan kami dan ia memberi peluang untuk menangkis tuduhan berniat jahat." Kadir (gambar, kanan) hari ini mendedahkan sebelum laporan yang dikemukakan, Tun Dr Mahathir Mohamad – salah satu pengkritik tegar 1MDB – bertemu dengan pengurusan tertinggi dana negara itu dan "menyerang" mereka tentang modus operandi syarikat itu.

 "Pada 4 Disember, delegasi peringkat tertinggi syarikat yang diketuai oleh Pengerusinya, (Tan Sri) Lodin Wok Kamaruddin dikatakan diserang oleh Dr Mahathir. "Beliau dikatakan ingin tahu tentang cara syarikat membiayai perniagaannya, mengingatkan ia mempunyai modal berbayar hanya AS$1 juta (RM3.4 juta)," tambah Kadir. Beliau berkata, rakyat juga bertanya 1MDB mengenai harga dua bidang tanah di Pulau Pinang yang mana syarikat itu dikatakan membayar harga lebih tinggi dari harga pasaran – 1MDB membeli tanah itu kira-kira RM1.4 bilion daripada dua hartawan Cina tahun lepas.

"Sumber itu berkata Dr Mahathir berasa bertanggungjawab untuk berbincang perkara ini dengan 1MDB dan bercakap secara terbuka mengenainya kerana banyak pihak yang datang menemui beliau untuk memberitahu tentang kejadian yang aneh di dalam syarikat tersebut. "Beliau kecewa isu-isu 1MDB tidak dibincangkan dengan serius oleh perwakilan pada Perhimpunan Agung Umno bulan lepas. "Bagaimana sikap mereka apabila presiden Umno dan Perdana Menteri adalah orang di belakang 1MDB dan resolusi terhadap ekonomi telah digubal untuk pendebat?" katanya. Selain Dr Mahathir, pasukan pengurusan 1MDB juga mengadakan mesyuarat dengan Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz mengenai pinjaman dan hutang syarikat, Kadir berkata, sambil menambah pertemuan itu disimpan begitu sahaja.

"Menurut sumber itu, 1MBD meminta Bank Negara untuk melanjutkan tempoh pinjaman tidak berbayar (NPL) dari tiga hingga enam bulan dan ia dipersetujui. “Ia dapat difahami. Walaubagaimana tidak gembira Zeti pun dengan pinjaman 1MDB, lanjutan itu diperlukan,” tulisnya. "Jika ia tidak diberikan, ada akan menjadi lalai besar-besaran dan Tahap 1 bank-bank yang melanjutkan pinjaman akan perlu membuat peruntukan yang besar. Ini boleh membawa kepada penurunan taraf sistem perbankan tempatan," kata wartawan veteran. Katanya, "kata-kata kasar" dan "amaran menakutkan" seperti "seseorang akan ke penjara" dilemparkan semasa mesyuarat itu, dengan sumber mendedahkan Lodin menawarkan untuk meletak jawatan dalam pertemuan dengan Zeti itu. "Tetapi itu bukan isu bagi Bank Negara. Lodin dilantik oleh PM. Jika benar dia menawarkan untuk meletakkan jawatan, beliau perlu memberitahunya kepada Najib," kata Kadir.

1MDB adalah dana kekayaan negara Malaysia yang kedua selepas Khazanah Nasional Bhd. Pengkritik lama mempersoalkan hutang dana itu yang banyak, penggunaan wang dan operasi yang meragukan. Dalam masa lima tahun operasinya, dana itu dikatakan mengumpul RM38 bilion hutang tetapi kebimbangan terhadap kedudukan kewangannya diketepikan oleh Lodin, yang berkata asetnya berjumlah RM51.4 bilion, kira-kira RM2.5 bilion lebih daripada liabilitinya daripada RM48.9 bilion, pada 31 Mac tahun ini. – TMI

No comments:

Post a Comment