30 July 2013

Individu Industri Perbankan Rasa Terkejut, Sedih Atas Kematian Najadi

PETALING JAYA: Beberapa individu dalam industri perbankan Malaysia menyatakan kejutan dan kesedihan mereka atas kematian bekas Pengarah Urusan Kumpulan Perbankan Arab-Malaysian (kini Kumpulan AmBank), Hussain Ahmad Najadi.


Pengerusi AmBank Group, Tan Sri Azman Hashim berkata, beliau amat sedih dengan kejadian malang itu dan menyatakan ucapan takziah kepada keluarga Najadi.

Seorang veteran dalam industri perbankan yang enggan dikenali berkata, beliau mengenali Najadi sebagai seorang ahli perniagaan yang agresif dan bercita-cita tinggi.

Seorang lagi pemerhati industri berkata, Najadi dikenali di kalangan kenalan dalam industri kewangan sebagai seseorang yang "bertenaga" kerana masih terlibat secara aktif dalam perniagaan walaupun dalam sudah berusia.

Profesor Universiti Malaya dan bekas pengurus bank, Datuk Dr R. Thillainathan berkata, kali terakhir beliau bercakap dengan Najadi adalah pada pukul 11 pagi Isnin.

"Kami bercakap tentang buku yang mahu ditulis oleh Najadi. Ia adalah mengenai kemerosotan Barat," katanya kepada The Star pada Isnin.
Beliau juga berkata, Najadi merupakan seorang tokoh yang dihormati dalam industri perbankan, khususnya dalam perbankan pelaburan, katanya.

Dr Thillainathan juga memetik dalam artikel oleh StarBizWeek pada 8 Oktober 2003, sebagai berkata bahawa Najadi merupakan seorang pengurus bank pelaburan yang baik, seorang perintis dan seorang yang membawa pembaharuan.

Merupakan anak kelahiran Bahrain, Najadi yang berusia 75 tahun pernah memegang jawatan pengerusi dan ketua pegawai eksekutif Arab Investments for Asia Kuwait Ltd (AIAK), which yang diasaskan oleh AMBG pada 1975.

Najadi keluar daripada senario perbankan tempatan pada tahun 1982 selepas menjual kepentingannya dalam AMBG kepada Azman, yang kemudiannya menerajui kumpulan dan dinamakan semula sebagai AmBank.

Najadi yang begitu pakar dalam kewangan kembali ke Malaysia kira-kira 10 tahun lalu lalu selepas berada di luar negara selama 20 tahun.

Beliau kekal sebagai tokoh yang terkenal dalam industri kewangan sebagai ketua AIAK, yang dikatakan menjadi penghubung kewangan antara negara-negara pengeluar minyak di Timur Tengah, Malaysia dan rantau Asean. - Mstar

Bagaimana ekonomi negara dapat berkembang jika ramai pembunuh bersenjata api di Malaysia?