13 December 2012

Doktor rugi RM100,000 akibat disamun

gambar hiasan
KUANTAN - Seorang doktor dan isterinya kerugian RM100,000 dalam satu kejadian samun di rumah mereka di Taman Sentosa, dekat Raub, kira-kira jam 4 pagi, semalam.

Ketua Polis Daerah Raub Supt Wan Mohd Samsudin Wan Osman berkata siasatan awal mendapati dua suspek disyaki terlibat dalam kes itu dan mereka dipercayai menggunakan pemutar skru untuk mengumpil pintu belakang sebelum meluru ke bilik tidur mangsa.

Mangsa yang berusia 60 tahun bersama isteri berusia 55 tahun terpaksa akur selepas dua suspek terbabit mengejutkan mereka daripada tidur dan mengacukan pemutar skru serta sabit ke arah mereka sambil mengarahkan supaya diam, katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Katanya suspek kemudian mengikat tangan kedua-dua mangsa dengan menggunakan wayar lampu meja.
Setelah berjaya melepaskan diri beberapa jam kemudian, mangsa dan isterinya mendapati suspek melarikan beberapa utas jam tangan, barang kemas, telefon bimbit, beg tangan dan wang tunai dengan anggaran kerugian RM100,000, kata Wan Mohd Samsudin.

"Susulan laporan mangsa, sepasukan anggota dari Bahagian Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Daerah Raub yang dibantu Unit Anjing Pengesan bergegas ke tempat kejadian dan berjaya menjejaki penyamun terbabit sehingga tiba di sebuah kawasan pembinaan," katanya.

Katanya polis kemudian terserempak dengan tiga individu lingkungan 20-an dalam keadaan mencurigakan dan cuba melarikan diri tetapi mereka berjaya diberkas dan kini direman di Lokap Balai Polis Raub selama seminggu bagi membantu siasatan.- Bernama

Penyamun ditangkap, sepatutnya sudah tidak rugi.