14 August 2012

Jenayah meningkatkan lagi kos kehidupan penduduk KL, jejaskan ekonomi


KUALA LUMPUR, 13 Ogos — Kadar jenayah di Lembah Klang telah menyebabkan kos hidup dan menjalankan perniagaan yang sudah tinggi lebih meningkat memberikan tekanan kepada produktiviti penduduk dan kesejahteraan mereka.

Dari pusat membeli-belah ke restoran, dari rumah ke pejabat, rakyat Malaysia yang tinggal di sekitar ibu negara terpaksa memikul beban berbelanja lebih demi keselamatan mengukur kerana menganggap keadaan tidak selamat tambahan lagi apabila memerhatikan kekerapan kejadian jenayah mengejutkan dalam beberapa bulan lepas dan perasaan lebih banyak orang yang mereka kenali menjadi mangsa jenayah.

Mengalihkan wang demi perbelanjaan untuk risiko keselamatan menyebabkan jumlah wang yang seharusnya digunakan untu membuat pelaburan ke dalam perniagaan lebih produktif malah boleh menghalang pelaburan sama sekali serta mengurangkan kuasa beli rakyat Malaysia.
Tatkala negara yang cuba mengimbangi semula ekonominya untuk lebih banyak bergantung kepada perbelanjaan domestik berbanding perbelanjaan luar.

Ken Wong, 35, yang mengendalikan beberapa kafe ala kopitiam dan tinggal di kawasan komuniti berpagar di KL menyatakan bahawa dia merasakan seperti jenayah bukan sahaja meningkat tetapi juga menyebabkan kos hidup dan menjalankan perniagaan meningkat.

Sebagai tambahan kepada lebih 20 CCTV dia dipasang, Wong baru-baru ini  membelanjakan lebih RM300 sebulan untuk perkhidmatan ‘butang panik’ baru yang membolehkan kakitangan kafe meminta bantuan dengan menekan burtang tersebut sekiranya berlaku rompakan. Beliau juga memilih untuk membeli insurans kecurian di premis tersebut.

“Saya kini membayar lebih untuk premium insurans dan perkhidmatan butang panik baru yang boleh menjadi wang simpanan jika keselamatan kawasan lebih baik, “katanya.
Rumah beliau di komuniti berpagar atas bukit yang di KL berharga harga tinggi, yuran bulanan  sebanyak RM1, 200.

Caj tinggi adalah disebabkan oleh kerana kawasan ini adalah  disertakan sepenuhnya dengan pagar sensitif gerakan, menyebabkan kejiranan perlu menanggung kos tambahan untuk mengambil pemilikan kuasa kepada jalan dan lampu jalan serta perkhidmatan seperti landskap dan urusan sampah oleh kerana pihak berkuasa tempatan tidak lagi bertanggungjawab.

Akan tetapi membayar RM1, 200 ibarat membeli ketenangan fikiran kerana jiran-jiran boleh membiarkan pagar mereka terbuka — suatu kemewahan yang jarang di KL — tanpa rasa takut dirompak oleh geng-geng yang bersenjatakan parang.
“Jika boleh, saya tidak mahu membayar begitu banyak,” katanya.
“RM1, 200 hampir seperti membayar ansuran gadai janji baru.”

Penduduk lain di KL tidak begitu bernasib baik kerana kawasan kejiranan mereka mempunyai begitu banyak pintu masuk dan terlalu sukar untuk menyekat akses kepada orang luar walaupun mereka mampu membayar kos tambahan untuk membeli keselamatan tambahan.
Wong berkata ibu saudaranya yang tinggal di kejiranan tidak berpagar di utara KL sebelum berpindah ke Puchong dicuri keretanya dua kali dalam masa satu tahun kira-kira dua tahun lalu.

Pusat membeli-belah di Lembah Klang juga berbelanja untuk keselamatan berbanding dengan rakan-rakan mereka di negara membangun lain.
Menurut presiden, Persatuan Pengurusan Pusat Membeli Belah dan Kompleks Tinggi, H.C. Chan, dalam lawatan ke Australia baru-baru ini, beliau bertukar-tukar nota dengan eksekutif sebuah pusat beli-belah di sana dan terkejut mendapati bahawa mereka hanya memerlukan 15 anggota keselamatan untuk pusat membeli-belah yang lebih besar daripada MidValley, Megamall di KL.

“Pusat membeli-belah yang sama saiz di Malaysia memerlukan anggota keselamatan sepuluh kali lebih banyak, “katanya.” Budaya ini adalah biasa. Di UK, ia juga kes sama seperti di Australia. Kita membelanjakan lebih pendapatan per kapita ke atas keselamatan daripada negara-negara lain. “
Chan, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Membeli Belah Sunway berkata, dia bimbang reputasi negara akan jatuh dan menakutkan pelancong dan memberi kesan kepada pendapatan RM1 bilion seminggu daripada  industri pelancongan, dan kira-kira suku daripadanya  dibelanjakan untuk membeli-belah.

Katanya walaupun dia tidak melihat kesan yang ketara lagi ke atas pusat membeli-belah, beliau bimbang cerita tentang jenayah di Malaysia akan dilaporkan di luar negara.
Datuk Akhbar Satar, Pengarah Institut Jenayah dan Kriminologi, Universiti HELP berkata bahawa, kadar jenayah yang menyumbang kepada rasa tidak selamat boleh jadi berkaitan dengan tahap pembangunan negara ini.

“Adalah penting bahawa integriti diterapkan sebahagian daripada asuhan kanak-kanak,” katanya.
Akhbar juga berkata terdapat kekurangan minat dalam penyelidikan jenayah di negara ini.
 “Orang lebih berminat untuk mempelajari politik tetapi tidak jenayah,” katanya.
Akhbar menambah jenayah boleh memberi kesan kelembapan ke atas produktiviti dan pelaburan.
"Jika orang ramai berasa lebih selamat, mereka akan lebih bersedia untuk bekerja sehingga di pejabat, "beliau menambah.

"Jika kurangnya keselamatan, siapa yang mahu melabur?"
Ketua Ekonomi RAM Ratings, Yeah Kim Leng berkata kos langsung jenayah kepada ekonomi adalah kepada sumber manusia.
"Jika rakyat terus dilanda oleh jenayah, kehilangan produktif akan berlaku dan terdapat juga kos psikologi — ketakutan — dan ia juga boleh menyebabkan sisipan atau penutupan perniagaan, "katanya.
Yeah berkata bahawa jika rasa tidak selamat menjadi berleluasa, ia boleh menyebabkan pelaburan terhalang daripada memulakan perniagaan serta peruntukan semula sumber kepada perkara-perkara keselamatan.

"Peningkatan kos menjalankan perniagaan akan menyebabkan kesan kelembapan,"katanya.
"Senario kes terburuk adalah jumlah kerugian keyakinan dan kemudian perniagaan menyebabkan orang ramai meninggalkannya. "
Yeah bagaimanapun menyatakan bahawa statistik rasmi menunjukkan terdapat penurunan dalam kadar jenayah walaupun terdapat kebimbangan awam yang meluas.
"Apa yang mereka perlu lakukan adalah memindahkan sumber ke tempat-tempat yang kerap berlaku jenayah," katanya. "Dan menunjukkan butiran terperinci statistik untuk memberi orang keyakinan yang lebih besar dalam angka-angka. "

Penduduk di Lembah Klang telah lama hidup dalam ketakutan beg tangan mereka diragut atau diserang dalam rumah mereka sendiri oleh penjenayah ganas mengakibatkan percambahan jawatan pengawal keselamatan.
Selain itu, adanya penghadang masuk ke perumahan di sekitar bandar telah menyebabkan perumahan berpagar dan dijaga bagi pembangunan perumahan baru semakin popular.

Pentadbiran Najib berikrar untuk mengurangkan jenayah di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang dilancarkan pada tahun 2009, tetapi peningkatan mendadak jenayah sensasi seperti siri cubaan penculikan di pusat membeli-belah popular di bulan-bulan kebelakangan ini membangkitkan semula isu keselamatan orang ramai.

Kerajaan cuba untuk meredakan kebimbangan lonjakan ketara dalam jenayah dengan mengeluarkan statistik yang menunjukkan indeks jenayah negara menurun sebanyak 10.1 peratus kepada 63.221 kes dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini dari 70343 dalam tempoh yang sama tahun lepas.
Pengerusi baru Sekretariat Kawasan Keputusan Utama Negara GTP, Datuk Wira Ayub Yaakob berkata bahawa pelaksanaan inisiatif pengurangan jenayah akan dikaji semula dan dipertingkatkan.

Bagi orang-orang seperti pemilik kafe, Wong, walaupun statistik menunjukkan penurunan dalam jenayah, keselesaan masih belum terasa.
"Adalah menyedihkan jika perlu risau tentang keselamatan setiap masa kita meninggalkan rumah, "katanya. - TMI