25 February 2012

Vincent Tan Janji Sumbang RM600 Juta Untuk Kebajikan

KUALA LUMPUR: Jutawan Tan Sri Vincent Tan berjanji untuk menderma RM600 juta dalam saham melalui "Better Malaysia Foundation" (BMF), sebagai sebahagian daripada janji untuk berkongsi kekayaannya untuk tujuan kebajikan.

Tan, dengan kekayaan bernilai AS$1.2bil (RM3.6 bilion) menurut majalah Forbes, adalah pengasas dan pemegang saham dalam kumpulan syarikat Berjaya Corp Bhd (BCorp). Beliau baru sahaja bersara.

Pada Mac tahun lepas, beliau telah berikrar dengan berkata, "Apabila anda kaya, anda mampu untuk memberi balik kepada masyarakat."

Derma RM600 juta akan diberikan dalam bentuk BCorp, 10-tahun, 5% stok pinjaman tidak boleh tebus tidak bercagar (ICULS) bernilai RM200 juta, dan saham bernilai RM400 juta di U Mobile Communications Bhd yang dijangka akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada suku ketiga suku 2012.

BMF telah ditubuhkan beberapa tahun yang lalu oleh hartawan ini, dan sebelum ini dikenali sebagai Yayasan Vincent Tan Chee Yioun.

"BMF harus menerima RM10 juta setiap tahun daripada ICULS, yang membayar faedah 5% setahun. Bersama dengan pendapatan dividen masa depan dari saham U Mobile, yayasan ini akan dibiayai dengan baik untuk menjalankan usaha-usaha kebajikan," kata Tan dalam ucapannya semasa sambutan Hari Pengasas Berjaya kedua yang diadakan di Berjaya Times Square.

Apabila dia berusia 60 tahun dua hari lepas, Tan mengumumkan beliau telah melepaskan jawatan sebagai pengerusi kumpulan itu selepas lebih awal memberi jawatan Ketua Pegawai Eksekutif kepada anak sulung beliau, Datuk Robin Tan.

"Ia tidak bermakna mudah membuat keputusan ini kerana Berjaya telah menjadi sebahagian daripada kehidupan saya. Apabila berumur 60 tahun, saya perlu menetapkan semula keutamaan saya untuk mendapatkan ganjaran selain daripada kewangan supaya saya dapat menumpukan lebih banyak masa kepada perkara lain," katanya.

Pada sambutan Sabtu lalu, Tan juga telah menyerahkan sumbangan bernilai RM11.6 juta kepada 61 badan kebajikan. - Mstar

* Umno dapat?

No comments:

Post a Comment