26 February 2012

Artis hibur penyokong anti-Lynas

Pemuzik tempatan malam ini berganding bahu untuk membuat persembahan di tepi pantai di Teluk Cempedak sebagai tanda mereka turut bersama dengan penyokong anti-Lynas.

Penyokong anti-Lynas yang turun di pantai yang terkenal itu pada mulanya berselerak dan keliru kerana di situ juga berlangsungnya karaoke 1Malaysia anjuran Majlis Perbandaran Kuantan (MPK).

Bagaimanapun, penyokong anti-Lynas itu mula berkumpul apabila para artis mula membuat persembahan kira-kira 50m dari situ, yang turut menarik para pengunjung sehingga jumlahnya meningkat sekitar 300 orang.

Berucap kepada orang ramai, penulis lirik lagu Al Kuan berkata beliau amat tersentuh perpaduan yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia
dalam perjuangan mereka menentang loji pemprosesan nadir bumi Lynas, yang telah mendapat kelulusan untuk lesen operasi sementara (TOL) dan akan memulakan operasi pada bulan Jun.

"Apabila perkara-perkara buruk berlaku kepada kita, kita akan sering
bersungut. Tetapi jika (loji) ini tidak berlaku, kita tidak akan tahu bahawa begitu ramai orang yang prihatin terhadap masyarakat di sini," katanya, sebelum mengetuai orang ramai melaungkan 'Stop Lynas'.

Esok, ribuan orang dijangka menyertai Himpunan Hijau 2.0 di padang MPK4 di Kuantan untuk membantah pembinaan loji Lynas bernilai RM700 juta di Gebeng - zon perindustrian yang terletak kira-kira 10km dari situ.

Antara mereka dari industri hiburan yang hadir malam ini ialah penyanyi Yu Hang, pengarah filem Ho Yuhang dan beberapa pemuzik tempatan yang lain.

Kumpulan itu mengetuai orang ramai bersama-sama menyanyikan beberapa buah lagu popular Cina dan Melayu seperti 'Rasa Sayang' dan lagu-lagu Inggeris seperti 'Take Me Home, Country Road'. - Malaysiakini

No comments:

Post a Comment