23 January 2012

Ikhwan Muslimin menang 47%

KAHERAH 22 Jan. - Perikatan pimpinan Ikhwan Muslimin memenangi 47 peratus daripada kerusi di Parlimen baru Mesir.

Perikatan Demokratik yang diketuai oleh parti Ikhwan, Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) memenangi 47 peratus undi atau 235 daripada 498 kerusi yang dipertandingkan dalam pilihan raya tiga peringkat itu.

Ikhwan Muslimin mencalonkan pegawai kanan dalam partinya, Mohammad Saad al-Katatni untuk menjadi Speaker Parlimen baru.

Menduduki tempat kedua ialah parti ultrakonservatif berhaluan Islam, Al-Nour yang mendapat 25 peratus undi untuk menduduki 125 kerusi, menurut pegawai dan media tempatan, semalam.

Parti-parti liberal, Al-Wafd dan Blok Mesir ketinggalan dengan masing-masing meraih 14 peratus undi yang bersamaan dengan kira-kira 69 kerusi.

Sebanyak 21 parti politik gagal memperoleh sekurang-kurangnya 0.5 peratus undi yang diperlukan bagi menghantar wakil ke Parlimen, kata ketua Suruhanjaya Pilihan Raya, Abdel Moez Ibrahim.

Para penyokong setia bekas Presiden Hosni Mubarak hanya memenangi tiga peratus daripada kerusi Parlimen, menangkis kebimbangan mengenai pengaruh mereka di Parlimen baru yang dijadual bersidang untuk kali pertama esok.

Pilihan raya dewan rendah Parlimen yang bermula pada 28 November lalu dan berlangsung selama hampir dua bulan adalah yang pertama di Mesir sejak Mubarak digulingkan dalam pemberontakan rakyat pada tahun lepas.

Pemerintah tentera Mesir, Fil Marsyal Hussein Tantawi semalam melantik 10 anggota baru ke Parlimen untuk menjadikan jumlah anggotanya 508 orang yang memikul tanggungjawab utama memilih sebuah jawatankuasa yang akan merangka Perlembagaan baru Mesir.

Pilihan raya bagi dewan tertinggi Parlimen atau Majlis Shura dijadual diadakan dalam dua peringkat, dengan pengundian berlangsung antara 29 Januari hingga 22 Februari.

- DPA

No comments:

Post a Comment