31 December 2011

Tan Sri Ambrin Buang

Ketua Audit Negara (gambar kiri) ini pasti akan terus diingati kerana mengeluarkan Laporan Audit Negara 2010 dengan skandal terbesar untuk tahun ini apabila menyatakan keluarga Datuk Seri Shahrizat telah menimbulkan kekacauan dalam projek penternakan negara. Skandal ini juga membuktikan NFC menggunakan sumber kerajaan melalui pinjaman mudah sebanyak RM250 juta.

Tahun demi tahun sejak 2006 menyaksikan, kakitangan awam ini melakukan tugasnya menyemak akaun kerajaan dan menyaksikan jutaan ringgit duit rakyat dibazirkan kerajaan.

Tahun demi tahun juga menyaksikan pembangkang turun ke padang membawa laporan pembaziran dan penyelewengan dana berkenaan sementara kerajaan berterusan mengabaikan cadangannya supaya menampal kebocoran tersebut.

Dalam temu ramah bersama The Malaysian Insider, Ambrin mengaku dirinya “kecewa”, tapi turut menyatakan penambah baika sedang berlaku.

Pentadbiran Najib jelasnya baru-baru ini telah melantiknya untuk menjadi jawatankuasa eksekutif dalam projek infrastruktur terbesar negara yang bernilai RM56 bilion, Projek Transit Rapid Massa (MRT) Lembah Klang untuk memastikan projek berkenaan akan menjadi lebih telus. ia merupakan Ketua Audit pertama mendapat tawaran tersebut. - TMI

No comments:

Post a Comment