28 September 2011

Pensyarah menang tuntutan keputusan PhD

KUALA LUMPUR — Seorang pensyarah kanan Universiti Malaya (UM) hari ini memenangi tuntutannya di mahkamah terhadap universiti itu berhubung keputusan pengajian ijazah kedoktoran (PhD) beliau.

Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Rohana Yusuf membenarkan permohonan G.Sivapalan mendapatkan semakan kehakiman untuk membatalkan keputusan UM yang menyatakan dia gagal dalam peperiksaan mendapatkan ijazah doktor falsafah.


Peguam M.Eswary, mewakili Sivapalan, memberitahu pemberita hakim berkenaan membenarkan permohonan anak guamnya itu bagi semakan kehakiman dengan kos RM7,000.

Peguam itu berkata, hakim mendapati keputusan dibuat UM menerusi sepucuk surat bertarikh 24 Dis 2009 yang menyatakan Sivapalan telah gagal dalam pengajiannya untuk PhD dan pemohon tidak dibenarkan meneruskan program pengajiannya itu sebagai tidak sah.

Sivapalan dalam permohonan mahkamah antara lain menuntut perisytiharan bahawa keputusan UM melalui surat itu tidak sah juga memohon mendapatkan balik segala faedah termasuk kenaikan gaji daripada tahun 2006. — Bernama

No comments:

Post a Comment