26 August 2011

Pihak berkuasa Islam Aceh arah pasangan lesbian berpisah

BANDA ACEH 25 Ogos - Pihak berkuasa agama Islam Indonesia hari ini mengarahkan satu pasangan lesbian untuk berpisah dan menempatkan mereka di bawah pemantauan walaupun homoseksual merupakan perlakuan yang tidak diharamkan oleh undang-undang Indonesia.

Polis agama Islam itu yang merupakan pasukan keselamatan unik di Aceh, memberi amaran kepada pasangan tersebut sebelum mereka dipaksa berpisah di bawah undang-undang syariah.

''Kami memaklumkan kepada mereka akan dipenggal kepala dan mayat dibakar serta abu mereka ditabur di laut. Kami sebenarnya dibenarkan untuk membunuh mereka.

''Ranto, 26, dan Nuraini, 18, kini tinggal di kawasan perkampungan berasingan sejauh 36 kilometer,'' kata Ketua Polis Agama Islam Barat Daya Aceh, Muddatsir.

Beliau berkata, sebelum ini, seorang ketua kampung telah mengeluarkan sijil nikah kepada pasangan tersebut kerana mempercayai Ranto adalah seorang lelaki.

''Ia sangat memalukan apa yang telah mereka lakukan,'' ujarnya.

Kerajaan tempatan sebelum ini meluluskan undang-undang membenarkan hukuman rejam sampai mati dikenakan kepada penzina dan hukuman sebatan kepada homoseksual pada 2009 namun gabenor wilayah itu masih belum meluluskan penguatkuasaannya.

Kumpulan liberal di Indonesia yang mempunyai 240 juta penduduk menyatakan undang-undang syariah Aceh menggalakkan semangat tidak bertoleransi dan rakyat biasa mengambil tindakan sendiri dalam menguatkuasakan undang-undang selain ia melanggar Perlembagaan. - AFP

No comments:

Post a Comment