08 June 2011

Anggota JI senior ditahan ISA

KUALA LUMPUR - Seorang anggota senior Jemaah Islamiah (JI) ditahan di bawah Akta Keselamatan dalam Negeri (ISA) kerana disyaki masih terlibat dalam kegiatan yang boleh memudaratkan keselamatan negara.

Abdul Haris Syhuhadi, 63, warga Indonesia ditahan di rumahnya di Kampung Batu Belah, Klang, Selangor pada pukul 8 malam, Ahad lalu.

Penahanan Abdul Haris yang merupakan seorang peniaga pakaian dan mempunyai taraf penduduk tetap di negara ini dibuat di bawah Seksyen 73(1) Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960.

Satu sumber berkata, Abdul Haris disyaki anggota senior kumpulan militan Jemaah Islamiah (JI) dan dipercayai menyertai JI sejak tahun 1980-an.

Difahamkan, peranan Abdul Haris dalam JI adalah sebagai penyampai usrah atau kuliah agama kepada golongan muda sekitar tahun 1980-an hingga 1990-an.

"Kita khuatir dia masih mengembangkan fahaman dan ideologi militan melalui usrah- usrah yang disampaikan kepada penduduk di sekitar Banting dan Klang," kata sumber itu ketika dihubungi Kosmo! semalam. - Kosmo

No comments:

Post a Comment