27 May 2011

Buku hukuman bunuh: Singapura penjarakan penulis

Seorang penulis warga Britain berusia 76 tahun gagal dalam rayuan hukuman penjara enam minggu dan denda kerana menghina sistem kehakiman negara itu berhubung pelaksanaan hukuman jenayah.

Alan Shadrake, wartawan bebas dan penulis “Once A Jolly Hangman: Singapore Justice in the Dock” bagaimanapun dibenarkan menjalani rawatan kesihatan sebelum memulakan hukuman penjara, Rabu lalu.

Bukunya itu yang membidas hukuman bunuh di Singapura turut memuatkan wawancara dengan bekas ketua algojo atau tukang bunuh.

Beliau sebelum ini diikat jamin sementara menunggu kes itu dibicarakan di Mahkamah Tinggi Rayuan selepas dijatuhi hukuman penjara dan denda SG$20,000.

"Kami tetap dengan hukuman yang dijatuhkan oleh hakim sebelum ini," kata Hakim Andrew Phang seorang daripada panel hakim Mahkamah Tinggi Rayuan.

Penghakiman itu dikatakan antara yang paling keras dijatuhkan bagi kesalahan menghina mahkamah. Rekod menunjukkan hukuman penjara bagi kesalahan seumpama itu yang paling lama adalah 15 hari.

Shadrake, yang tinggal di Malaysia dan Britain, ditangkap oleh polis Singapura pada Julai selepas majlis perasmian bukunya, 'Once a Jolly Hangman: Singapore Justice in the Dock'.

Buku itu juga memuatkan profail Darshan Singh, bekas ketua algojo di Penjara Changi di Singapura yang menurut penulis itu telah membunuh 1,000 orang daripada 1959 hingga beliau bersara pada 2006.

Ia juga memaparkan wawancara dengan aktivis hak asasi manusia, peguam dan bekas pegawai polis dalam kes-kes yang membabikan hukuman bunuh. - AFP

No comments:

Post a Comment