28 April 2010

Wanita bantah sah nikah

KUALA LUMPUR – Seorang pelajar sebuah universiti di United Kingdom mendakwa di Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam bahawa dirinya dipukau dan disihir supaya bernikah dengan seorang peniaga kain warga Pakistan tahun lalu.Sehubungan itu, Yani Yuhana Mohd. Zamri, 24, dari Terengganu membantah sekeras-kerasnya permohonan Muhammad Kamran Babar Nazir Khan, 46, untuk mengesahkan pernikahan mereka di mahkamah syariah di sini.

Yani selaku responden dalam permohonan tersebut juga mendakwa pemohon (Muhammad Kamran) berniat untuk memuaskan nafsunya saja.

“Saya dibawa lari ke Pakistan tanpa kerelaan dan tidak sedar ketika berkahwin,” katanya semasa disoal peguam syarie, Ainon A. Rahman.

Dia juga memohon supaya pasport yang disimpan oleh Muhammad Kamran dipulangkan kembali kerana ingin meneliti dakwaan dia ke Pakistan.

Ainon mewakili Muhammad Kamran manakala peguam syarie, Amli Embong yang sepatutnya mewakili Yani telah menarik diri daripada mengendalikan kes tersebut.

Terdahulu, Muhammad Kamran, selaku saksi pertama yang memberi keterangan berkata, dirinya sebelum ini telah berkahwin dengan seorang wanita dari Kelantan dan dikurniakan enam orang anak.

Pada tahun 2007, pemohon yang juga menganut mazhab Hanafi mendakwa telah dipertemukan dengan responden di pasar raya Giants di Batu Caves dekat Selayang oleh adik responden yang bekerja di kedai tekstilnya. - Kosmo

No comments:

Post a Comment