31 March 2010

Khairy: Anwar juga ada hubungan dengan APCO

KUALA LUMPUR, 30 Mac — Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin mendakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim juga ada hubungan dengan pegawai-pegawai APCO.

Kenyataan Khairy (gambar) itu dibuat sejurus selepas Anwar mendedahkan di Parlimen bahawa hubungan APCO dengan kerajaan bermula sebelum konsep 1 Malaysia diperkenalkan.

“Kita mendengar penjelasan Ketua Pembangkang... ia hujah yang lemah,” kata Khairy.

Ahli Parlimen Rembau itu berkata Anwar secara peribadi ada hubungan dengan personaliti-personaliti utama dalam majlis penasihat antarabangsa APCO.

“Jika kita lihat pada majlis penasihat antarabangsa firma ini, ada beberapa pemimpin yang ada hubungan dengan Anwar Ibrahim.

“Ini adalah syarikat yang sama Anwar mendakwa mempunyai hubungan yang kukuh dengan kerajaan Israel sedangkan anggota majlis penasihat antarabangsa mempunyai hubungan yang kukuh dan bersifat peribadi dengan Anwar,” kata Khairy.

Salah seorang yang beliau sebutkan ialah Stephen J. Solarz, yang merupakan bekas anggota Kongres.

Khairy mendakwa Solarz pernah berada bersama Anwar dalam International Crisis Group.

Selain itu menurut Khairy, personaliti-personalti lain Besides Solarz, Sergio Marchi, Lalit Mansingh, Aleksander Kwasniewski (bekas presiden Poland), Jane Nelson dan Elliot Abrams yang turut mengenali Penasihat PKR itu secara peribadi.

Keenam-enam mereka kini menganggotai majlis penasihat antarabangsa APCO Worldwide.

“Lalit Mansingh merupakan rakan sepasukan Anwar dalam badan pemikir pro-Israel, Brookings Institute, yang diuruskan oleh Saban Centre for Middle East Studies.

“Brookings Insitute yang selalu menjemput Anwar sebagai penceramah dalam persidangan-persidangan dibiayai oleh Haim Saban, seorang Yahudi pro-Israel dan menentang rakyat Palestin,” katanya.

* Kenal tak mengapa, tapi janganlah upah mereka sebagai penasihat negara. Yahudi nasihat Malaysia, patutlah dasar-dasar Malaysia nampak cenderung menjadi pak turut Amerika. Dulu tertanya-tanya juga kenapa Malaysia tidak iktiraf HAMAS... baru tahu jawapan dia.

No comments:

Post a Comment