10 February 2010

Pendengaran permohonan semakan Anwar ditetapkan 25 Feb

PUTRAJAYA 10 Feb. – Permohonan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menyemak keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak permohonannya untuk dibekalkan beberapa dokumen penting, termasuk sampel spesimen DNA Mohd. Saiful Bukhari Azlan, sebelum perbicaraan, ditetapkan untuk didengar pada 25 Februari ini.

Anwar memfailkan permohonan bagi semakan itu mengikut Peraturan 137, Peraturan-peraturan Mahkamah Persekutuan selepas rayuan terakhirnya pada 29 Januari lalu ditolak.

Seorang daripada peguam yang mewakili Anwar, S.N. Nair berkata, beliau dimaklumkan mengenai tarikh itu oleh pejabat pendaftar Mahkamah Persekutuan melalui faksimile pada kira-kira 2.50 petang.

Beliau berkata, pendengaran itu ditetapkan pada 9.30 pagi pada hari berkenaan.

Pada 29 Januari, panel tiga hakim diketuai Hakim Besar Malaya, Tan Sri Arifin Zakaria memutuskan bahawa pada peringkat praperbicaraan, Anwar hanya boleh akses kepada dokumen dan bahan berkaitan pertuduhan itu bagi membolehkannya untuk memahami pertuduhan dan membuat persediaan bagi pembelaannya.

Anwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd. Saiful, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara, Kuala Lumpur pada 26 Jun, 2008. – Bernama

No comments:

Post a Comment