20 November 2009

Umno harap tiada p'raya kecil di Kota Siputeh

Umno Kedah berharap tidak ada pilihan raya kecil bagi DUN Kota Siputeh tetapi parti itu sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan.

Bagaimanapun, Umno yakin mampu mempertahankan kerusi tersebut dengan majoriti lebih besar ekoran terdapat petanda pengundi akan kembali menyokong parti itu, kata Timbalan Ketua Perhubungan Umno Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanifah.

Katanya, berdasarkan maklumbalas, sekiranya 40 peratus pengundi menyokong pembangkang tahun lalu, kembali menyokong BN, maka kerusi Kota Siputeh akan dapat dikekalkan.

"Rakyat melihat pemimpin yang di atas, tengok apa yang Datuk Seri Najib Tun Razak (perdana menteri) lakukan.

"Dengan kesungguhan yang ditunjukkan oleh orang nombor satu, saya yakin sokongan rakyat akan kembali kepada BN. BN ada keyakinan untuk kembali meningkatkan majoriti di Kota Siputeh," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Beliau diminta mengulas peluang BN untuk mengekalkan kerusinya di Kota Siputeh berdasarkan majoriti yang diperolehinya tahun lalu sangat berkurangan (495), berbanding dengan majoriti 1,573 undi pada 2004.

Isnin lalu Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin, semasa membenarkan semakan kehakiman oleh Abdul Isa, memutuskan kerusi itu kosong berikutan kegagalan Abu Hassan menghadiri dua sidang dewan pada tahun ini.

Bagaimanapun sehari selepas itu, bekas ADUN Kota Siputeh itu memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi tersebut.

Dalam pilihan raya umum yang lalu, calon BN Datuk Abu Hassan Syarif mendapat 8,160 undi, menewaskan calon PAS Ismail Wan Teh yang memperolehi 7,665 undi.

Menurut Ahmad Bashah lagi, punca kekurangan majoriti di DUN tersebut adalah disebabkan peralihan sokongan kaum bukan Melayu terutama kaum Cina dalam pilihanraya umum lalu.

Harap tiada p'raya

"Dalam pilihanraya umum lalu, bukan Melayu lari langsung daripada (menyokong) kita - bermula dari Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Pulau Pinang hingga ke Kedah.

"Kita banyak bergantung kepada (undi) bukan Melayu. Calon BN dari kaum Cina dan India semua kalah, itu yang kita kalah di Kedah," katanya.

Tambahnya, ia juga berpunca daripada krisis dalaman Umno di mana terdapat di kalangan akar umbi yang tidak berpuas hati dengan pemilihan calon yang bertanding tahun lalu.

Ditanya sama ada Abu Hassan akan dicalonkan semula untuk mewakili BN sekiranya ada pilihanraya kecil, Ahmad Bashah berkata ia akan diputuskan oleh pucuk pimpinan parti berdasarkan kehendak akar umbi.

"Saya setuju dengan Datuk Seri Najib, kalau akar umbi nak beliau (Abu Hassan), pucuk pimpinan akan buat keputusan.

"Yang penting apa yang rakyat hendak... bukan kita (pemimpin) yang nak mengundi tapi akar umbi," katanya.

Abu Hassan ada ketua Umno Jerlun dan menjadi ADUN Kota Siputeh selama empat penggal. - Mstar

* ...atau duit sudah habis untuk merasuah pengundi.

No comments:

Post a Comment