29 November 2009

'Perguna agama untuk capai maksud'

IPOH: Tindakan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang mendoakan kemusnahan dan kehancuran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semata-mata kerana isu royalti minyak, bercanggah dengan adab berdoa dalam Islam.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, berkata tindakan itu seolah-olah seperti sudah terdesak untuk mendapatkan sokongan rakyat sehingga Menteri Besar Kelantan itu menggunakan taktik ‘menakut-nakutkan’ musuh politiknya dengan mempergunakan agama untuk mencapai maksud.

"Sebagai pemimpin, beliau (Nik Aziz) tidak sepatutnya menggunakan platform Islam bagi menggertak Kerajaan Pusat sehingga sanggup melakukan sesuatu yang bercanggah dengan adab agama.

"Ia menggambarkan sikap seseorang yang putus asa sehingga tidak mempunyai jalan penyelesaian terbaik untuk mengatasi masalah dihadapi," katanya selepas menghadiri Majlis Korban Perdana 2009 membabitkan badan-badan berkanun Kerajaan Perak di Jabatan Perkhidmatan Veterinar, di sini semalam.

Zambry mengulas laporan memetik kenyataan Nik Aziz, kelmarin yang didakwa menyarankan rakyat Kelantan mendoakan kehancuran Najib jika masih enggan memperuntukkan wang royalti minyak kepada negeri itu.

Nik Aziz dikatakan membuat kenyataan itu ketika menyampaikan khutbah Jumaat di Kota Bharu, Kelantan.

Menteri Besar berkata, Nik Aziz sanggup melakukan apa saja mengikut metodologi Islam cara Pas untuk menggambarkan kesalahan seseorang dan sanggup melihat kemusnahan saudara sesama Islam.

"Perbuatan menyuruh rakyat Kelantan mendoakan kehancuran Perdana Menteri seolah-olah Nik Aziz sudah hilang pertimbangan sebagai seorang Islam yang syumul dan sejati.

"Justeru, beliau akan terus mencari pelbagai cara bagi meyakinkan rakyat Kelantan, khususnya untuk mendoakan kejatuhan Najib walaupun bertentangan dengan ajaran Islam," katanya yang mendakwa Pas sering mengakui bahawa mereka adalah golongan Islam sempurna.

Zambry berkata, perkara itu tidak akan terjadi jika pucuk pimpinan sesebuah parti itu mengamalkan cara politik yang betul.

"Jika politik diamalkan mengikut landasan Islam yang betul, sudah pasti ia membawa kepada kebaikan dan bukannya perpecahan dalam masyarakat," katanya. - Bharian

* Habis hendak guna platform apa? Platform penyamun macam awak. Rampas hak rakyat Perak secara terang-terang yang sebelum ini memilih Pakatan Rakyat sebagai pemimpin mereka.

No comments:

Post a Comment