31 October 2009

Keganasan Taliban ancam pilihan raya Afghan

KABUL - Serangan bertali arus dilancarkan Taliban ke atas petugas pilihan raya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melemahkan keupayaan badan dunia itu membantu Afghanistan menjalankan pilihan raya yang berbaki sembilan hari lagi.

Walaupun PBB mendakwa pihaknya tidak terjejas dengan serangan tersebut, satu lagi serangan besar mampu mempengaruhi situasi pilihan raya dengan keupayaan terhad untuk menjamin proses pengundian telus di negara ini.

Petugas antarabangsa PBB di Afghanistan kelmarin diarahkan tidak keluar rumah, sehari selepas militan menggempur sebuah hotel pekerja PBB dan membunuh lima daripada mereka, termasuk seorang warga Amerika Syarikat (AS).

Namun, perintah berkurung tidak dapat dikuatkuasakan sepenuhnya kepada 140 petugas PBB kerana mereka perlu membantu pegawai pilihan raya Afghanistan melakukan persiapan menjelang pilihan raya pada 7 November depan, kata jurucakap PBB, Dan McNorton.

Menurutnya, petugas PBB kesuntukan masa untuk menguruskan kertas undi selain terpaksa menghadapi ancaman keganasan Taliban pada awal bulan nanti.

McNorton berkata, penasihat teknikal akan dihantar ke setiap wilayah semasa pilihan raya nanti walaupun perjanjian keselamatan akan diteliti semula.

Di New York, Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-Moon merayu supaya jaminan keselamatan ke atas kakitangan dan kemudahan PBB di Afghanistan ditingkatkan.

Taliban sekali lagi mengulangi amarannya menggesa rakyat Afghanistan memulaukan pilihan raya. - Sinar Harian

No comments:

Post a Comment