30 October 2009

KDN siasat dakwaan Sivakumar

KUALA LUMPUR - Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan menyiasat dakwaan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V Sivakumar dicekik anggota polis ketika hendak menghadiri Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, berpuas hati dengan perjalanan sidang DUN Perak yang berjalan lancar, walaupun terdapat insiden melibatkan Sivakumar, yang juga bekas Speaker DUN Perak, dengan anggota polis itu.

Menurutnya, Sivakumar tidak sepatutnya memakai jubah speaker kerana beliau bukan lagi memegang jawatan tersebut.

"Disebabkan beliau ingkar arahan, polis terpaksa berusaha menanggalkan jubah itu," katanya.

“Kita lihat pembentangan belanjawan berjalan lancar. Ini perkembangan baik. Saya yang memantau perkembangan bersama Polis DiRaja Malaysia rasa agak lega. Terima kasih kepada semua pihak kerana kita bimbang insiden yang sebelum ini berulang, tetapi jelas hari ini, walaupun terdapat sedikit insiden yang kita akan siasat, saya lihat ia tidaklah berat sangat untuk ditangani,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen semalam.

Beliau berkata, pihaknya akan memeriksa rakaman insiden tersebut dan akan meneliti dakwaan Sivakumar.

Menurutnya, sekiranya benar dicekik, mengapa Sivakumar boleh duduk dalam sidang DUN dan mampu berjalan semula.

"Kalau teruk sangat seperti yang didakwa, tentu tidak mungkin beliau mampu berjalan dengan sihat," katanya.

Beliau turut mengingatkan polis tidak melakukan perkara "yang melebihi undang-undang" dalam menjalankan tugas dan beliau tidak tidak akan teragak-agak mengambil tindakan.- Sinar Harian

* Ada bakat Hisham berlakon. Kalah UmnoBN nanti boleh buat filem sendiri.

No comments:

Post a Comment