27 August 2009

Kes Kartika: Tukang sebat syariah dicari

KUALA LUMPUR 26 Ogos - Jabatan Penjara diminta menyediakan tukang sebat syariah yang berpengalaman dan berkemahiran bagi melaksanakan hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, selepas Ramadan ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, hukuman ke atas Kartika Sari Dewi kekal dan akan dilaksanakan selepas bulan puasa ini seandainya model sambilan tersebut enggan merayu.

"Sekiranya tidak ada rayuan, kita akan teruskan (hukuman). (Bagaimanapun) Kita menghormati kemuliaan Ramadan. Pihak penjara kena bersiap sedialah sebelum penghujung Ramadan ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menghadiri mesyuarat tertutup di antara Malaysia dan Australia untuk membincangkan masalah penyeludupan dan pemerdagangan manusia di sini hari ini.

Delegasi Malaysia diketuai Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop dan turut disertai Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Seri Mahmood Adam dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Turut serta wakil-wakil daripada agensi penguat kuasa maritim, pejabat Peguam Negara, Kastam Diraja Malaysia, Kementerian Pertahanan dan Majlis Keselamatan Negara.

Delegasi Australia pula diketuai oleh Penasihat Keselamatan Negara kepada Perdana Menteri Australia, Duncan Lewis.

Antara agenda perbincangan ialah laporan kedudukan penyeludupan manusia, kerjasama pengawasan dan pengurusan pelarian.

Dalam pada itu, Hishammuddin menolak andaian bahawa Jabatan Penjara tidak mempunyai tukang sebat bertauliah sebaliknya ia berlaku disebabkan kes berkenaan adalah pertama kali di negara ini.

"Sebenarnya bukan mereka (tukang sebat) tidak bertauliah, cuma mereka tak berpengalaman kerana ia adalah kes pertama," ujarnya lagi.

Beliau berkata, kes yang kini menjadi perhatian dunia itu perlu ditangani sebaiknya dan pihak kementerian dan Jabatan Penjara akan melakukan yang terbaik.

Kartika Sari Dewi yang sepatutnya menjalani hukuman sebat di Penjara Kajang kelmarin dimaklumkan terpaksa ditangguhkan atas arahan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Datuk Abdul Rahman Yunus kerana menghormati kemuliaan Ramadan.

Model yang mempunyai seorang anak itu dijatuhkan hukuman maksimum enam sebatan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan selepas mengaku salah minum arak di pusat hiburan Cherating, dua tahun lalu. - Utusan

* Hisham guna bahasa kiasan. Maksudnya 'tidak boleh' hukuman sebat dilakukan kerana mustahil untuk menyediakan tukang sebat yang pernah menyebat syariah di Malaysia.

No comments:

Post a Comment