25 July 2009

Sebab kematian Teoh perlu dimasukkan dalam Suruhanjaya Diraja

KUALA LUMPUR: Jemaah Kebangsaan Jaksa-Jaksa Pendamai menggesa kerajaan memasukkan 'sebab kematian' sebagai salah satu terma rujukan bagi suruhanjaya diraja yang akan dibentuk berikutan kematian seorang pembantu politik Selangor baru-baru ini.

Penubuhan suruhanjaya itu yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak adalah untuk mengkaji kaedah soal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (MACC) untuk menentukan sama ada hak asasi manusia telah dicabuli semasa soal siasat Teoh Beng Hock yang dijumpai mati selepas itu.

Setiausaha agung jemaah itu, Datuk M. Ramalingam berkata, kerajaan tidak harus menghadkan terma rujukan suruhanjaya itu hanya kepada prosedur siasatan yang menentukan sama ada berlaku pencabulan hak asasi manusia. "Apa yang paling penting kepada keluarga mendiang dan negara secara umumnya ialah sebab kematian dan bukan apaapa yang lain.

"Ini (memasukkan terma sebab kematian) tentunya merupakan bakti yang tepat kepada ibu yang belum berkahwin dan anak berkenaan, ibu bapa dan orang ramai yang berkabung, dengan itu menenangkan negara pada saatsaat penuh ujian dalam sejarah negara kita," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Ramalingam berkata, keputusan kerajaan mengadakan inkues oleh seorang Koroner di bawah peruntukan Kanuan Prosedur Jenayah mungkin tidak memiliki kuasa dan keberkesanan seperti mana sebuah suruhanjaya diraja, yang mempunyai kuasa luas. BERNAMA

No comments:

Post a Comment