21 May 2009

Demi prinsip, Raja Petra enggan tutup kes jenayah anak

Penulis blog terkenal Raja Petra Kamaruddin mendakwa enggan berunding dengan polis untuk menutup jenayah anaknya dalam kes kecurian dan pecah rumah di Shah Alam sejak Mac lalu.

Lebih baik mempertahankan prinsipnya seperti disuarakan dalam artikel-artikelnya di Malaysia Today daripada merasuah polis untuk membebaskan Raja Azman, katanya hari ini.

"Saya ingin tegaskan bahawa tidak mungkin ada rundingan.

"Bagaimana mungkin saya bersetuju menyuap pegawai-pegawai polis untuk membebaskan anak saya selepas bercakap menentang jenayah, rasuah, salah guna kuasa dan penyembunyian tindakan jenayah mereka yang berada di serambi kuasa?" katanya dalam artikel 'My most sincere apology to the nation'.

Menulis dalam blog popularnya bagi menjelaskan kes anaknya itu yang mengaku bersalah atas empat pertuduhan di mahkamah majistret kelmarin, Raja Petra berkata Raja Azman telah meninggalkan rumah kira-kira 18 tahun yang lalu dan hidup sendirian sejak dibuang keluarga.

Walaupun remuk hati anak-anaknya dengan tindakannya tidak berunding dengan polis kerana kes Raja Azman boleh mencemarkan nama baik keluarga, kata Raja Petra lagi, tetapi beliau tiada pilihan kecuali mempertahankan prinsipnya seperti sering dilaung-laungkannya.

"Inilah nasib yang kami tidak boleh lari lagi. Memang mudah berjumpa dengan pegawai-pegawai polis dan membayar wang seperti mereka mahu dan semuanya akan selesai," katanya.

"Tetapi penyelesaian itu hanya sementara. Saya terpaksa menggalas beban bahawa saya telah menjual prinsip-prinsip saya dan tidak sanggup beramal dengan seruan sendiri di sepanjang hidup saya."

Raja Azman - ditangkap pada 6 Mei - mengaku bersalah memecah masuk ke dalam rumah, mencuri wang, telefon bimbit, jam tangan dan sebuah motosikal antara 20 Mac hingga 5 Mei lalu.

Beliau dibenarkan ikat jamin RM10,500 dengan seorang penjamin bagi kesemua pertuduhan dan menetapkan 19 Jun untuk menjatuhkan hukuman.

- Malaysiakini

No comments:

Post a Comment