27 February 2009

Tapisan ketat biasiswa luar negara

KUALA LUMPUR - Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memantapkan lagi kriteria pemilihan pelajar untuk biasiswa Program Ijazah Luar Negara (PILN) 2009 memandangkan jumlah permohonan dijangka jauh melebihi tawaran.

Berdasarkan rekod JPA, pada tahun lalu sahaja sebanyak 15,220 permohonan diterima untuk merebut hanya 2,000 tempat pengajian luar negara.

Ketua Unit Komunikasi Korporat JPA, Nik Noraini Nik Ya dalam satu kenyataan semalam berkata, kriteria pemilihan itu akan dinilai meliputi pencapaian akademik, penglibatan dalam kokurikulum, kedudukan sosioekonomi termasuk tanggungan keluarga dan prestasi temu duga.

Beliau berkata, jumlah keseluruhan biasiswa yang disediakan tahun ini ialah 2,000 tempat sedangkan jumlah yang memohon terlalu ramai.

"Mulai tahun ini, panel temu duga dilantik daripada pegawai kerajaan pelbagai profesion dan kaum mengikut bidang tajaan. Misalnya, pelajar yang memilih bidang perubatan atau kesihatan akan ditemuduga oleh pegawai perubatan, pergigian atau farmasi yang terdiri dari pelbagai kaum,'' katanya.

No comments:

Post a Comment