30 January 2009

Pemuda Umno bantah kekerasan SPRM - Malaysiakini

Kira-kira 30 anggota Pemuda dan Putera Umno menyerahkan memorandum membantah dakwaan insiden penderaan seorang pemimpin parti itu di tangan penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Memorandum itu diserahkan kepada Presiden Umno Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, timbalannya Datuk Seri Najib Razak dan barisan ahli Majlis Tertinggi (MT) sebelum mesyuarat majlis itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) malam tadi.

Menurut Bernama, jurucakap kumpulan itu Zuraidi Abdul Rahim berkata penubuhan SPRM menyebabkan lebih ramai anggota parti ditahan atas tuduhan rasuah dan pegawai-pegawai SPRM "sering menggunakan kekerasan ketika menyoal siasat suspek."

"Penubuhan SPRM bukan untuk memukul, membelasah ketika disoal siasat.

"Kira-kira 39 orang telah dipanggil untuk disoal siasat, yang ditahan tidak pasti tetapi ada dua hingga tiga orang buat laporan polis.

"Kami ada bukti mengenai kejadian ini melalui salinan laporan polis salah seorang anggota parti yang turut kami lampirkan dalam memorandum itu," katanya kepada media di bangunan itu.

Dalam laporan polisnya kelmarin, seorang ahli jawatankuasa bahagian Maran, Pahang mendakwa dipukul sepanjang empat hari ditahan reman di pejabat SPRM Kuantan pada mulai 23 Januari dalam siasatan berhubung politik wang.

Penahanan Halimi Kamaruzzaman itu didakwa berkaitan siasatan terhadap anggota MT dan ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Datuk Norza Zakaria.

Pemimpin Umno itu bagaimanapun beliau menafikan mempunyai sebarang kaitan dengan Norza.

Menurut laporan polisnya, Halimi mendakwa tiga pegawai SPRM termasuk seorang ketua unit menumbuk "kepala, perut dan bahunya bertubi-tubi".

Halimi juga mendakwa beliau ditendang di bahagian rusuk, dipaksa bertelanjang dan berguling-guling di atas lantai dalam keadaan berbogel.

"Pegawai yang dikatakan ketua unit (siasatan) ini telah mencekik saya sehingga saya tidak dapat bernafas sambil menolak saya ke dinding," laporannya di balai polis Damansara, Petaling Jaya dipetik.

"Mereka telah mengugut saya bahawa isteri saya akan ditangkap dan dibogelkan jika saya tidak membuat pengakuan bahawa Datuk Norza Zakaria-lah yang menyuruh saya untuk memberi duit kepada ahli-ahli Umno yang terbabit," dakwanya lagi dalam aduan polis tersebut.

"Seorang pegawai telah mengugut untuk meletakkan puntung rokok yang dihisapnya pada kemaluan saya."

Menurut agensi berita itu lagi, Zuraidi menambah, anggota-anggota Umno dari seluruh negara berharap tiada campur tangan pihak luar terutamanya SPRM dalam urusan parti itu agar hak kebebasan bersuara dalam kalangan anggota parti dapat dikembalikan.

"Hal parti hanya parti yang menentukan, kita tidak mahu ada orang ketiga yang campur tangan dalam hal ini," katanya.

Sebelum itu, mereka berkumpul di lobi bangunan itu bagi menyatakan bantahan terhadap cadangan pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail agar sayap-sayap utama Umno termasuk Pemuda dan Putera dibubarkan bagi mengekang gejala politik wang. - Malaysiakini

1 comment:

  1. Pemuda dan Putera Umno jadikan kekerasan SPRM sebagai alasan untuk halang siasat rasuah terhadap ahli UMNO.

    ReplyDelete