31 October 2008

Lapan suspek culik dua beranak diberkas

JOHOR BAHRU 30 Okt. - Lapan orang yang disyaki menculik seorang ibu bersama anak lelakinya berusia enam tahun dengan menuntut wang tebusan sebanyak RM1.7 juta berjaya diberkas di sini awal bulan ini.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, kesemua suspek yang terdiri daripada enam lelaki dan dua wanita itu ditahan di sebuah hotel di Georgetown, Pulau Pinang, kira-kira 1.20 pagi, 8 Oktober lalu.

Katanya, wanita berumur 42 tahun dan anaknya itu diculik pada pukul 11.50 pagi di sini pada 6 Oktober lalu.

"Bagaimanapun selepas mendapatkan wang tebusan seperti yang diminta, mereka bertindak membebaskan kedua-dua mangsa pada 7 Oktober sebelum melarikan diri ke Pulau Pinang," katanya yang enggan mengulas lanjut pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontingen (IPK) di sini hari ini.

Menurut Mohd. Mokhtar, ketika tangkapan itu, pihak polis turut menemui semula wang berkenaan serta dua pucuk pistol bersama 80 peluru.

Katanya, kesemua mereka yang berumur awal 40-an kini direman bagi membantu siasatan kes itu yang disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961.

Beliau menegaskan, pihak polis sedang mengesan tiga lagi suspek lelaki bagi membantu siasatan kes tersebut.

Katanya, seorang daripadanya ialah Tee Van Hin berumur, 54, atau turut dikenali sebagai Ah Heng dan pernah tinggal di No. 27, Jalan Setia 5/12, Taman Setia Indah, di sini tetapi identiti dua lagi suspek masih lagi dikesan.

* Tahniah buat pihak polis

No comments:

Post a Comment