28 September 2008

Belum siasat sudah tuduh perlakuan orang Islam, mungkin yang mengebom hotel Marriott di Islamabad orang Yahudi atau Kristian

Setiausaha Agung OIC Seru Umat Islam Tamatkan Keganasan

DUBAI, 27 Sept Bernama) -- Umat Islam di seluruh dunia perlu bersatu dalam membanteras sebarang bentuk keganasan dan membantu menamatkan fenomena ini yang telah memburukkan imej Islam sebagai agama keamanan, mengasihani dan bertolak ansur, kata Setiausaha Agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) Prof Ekmeleddin Ihsanoglu.

Beliau melahir rasa kesal dengan tindakan tidak berperikemanusiaan yang dilakukan terhadap orang yang tidak berdosa, seperti kejadian di Islamabad dan Sana'a, yang mendatangkan kerosakan dahsyat dan menodai ketenangan bulan Ramadan dan kesucian kehidupan manusia.

Menghormati kehidupan manusia sangat ditekankan oleh Islam, katanya dan menambah perbuatan menolak ajaran ini perlu dikutuk.

"Melakukan dosa kejam ini, terutama di bulan Ramadan, perlu ditolak dan dikutuk," kata Ihsanoglu dalam perutusan sempena berakhirnya bulan Ramadan dan menjelangnya sambutan Aidilfitri.

Puluhan orang terbunuh dalam kejadian letupan bom di hotel Marriott di Islamabad, Pakistan dan berdekatan kedutaan Amerika Syarikat di Sana'a baru-baru ini.

Ihsanoglu menekankan pendirian OIC yang sentiasa konsisten yang mengutuk keganasan dalam sebarang bentuk termasuk serangan berani mati walau apapun alasan yang diberi untuk melakukannya.

Kejadian di dua ibu negara tersebut, seperti serangan pengganas sebelum ini di beberapa bahagian Dunia Islam, mendatangkan kesakitan, kesengsaraan dan tekanan yang amat sangat, katanya.

"Sidang kemuncak OIC dan mesyuarat peringkat menteri telah mengutuk keganasan dengan sepenuh hati dan segala langkah perlu dilakukan untuk membawa petualang tersebut ke muka pengadilan.

"Kami mengulangi keseungguhan untuk membanteras kesengsaraan ini dengan bantuan kerjasama masyarakat antarabangsa," kata Ihsanoglu.

Beliau mengucapkan tahniah kepada umat Islam sempena sambutan Aidilfitri dan berdoa agar muncul masa depan yang lebih baik dan era baru di mana segala kesukaran dan konflik dapat diatasi menerusi dialog dan usaha damai.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment