27 August 2008

Tumpuan kepada 16 September pula

Dari TPM ke banduan ke Ketua Pembangkang

Hidup ini seumpama roda, kadangkala kita di atas dan kekadang di bawah. Dari seorang aktivis NGO Islam Anwar menyertai Umno dan melonjak dari satu tahap ke satu tahap sehinggalah menjadi Timbalan Presidennya dan Timbalan Perdana Menteri.

Tiba-tiba hidup beliau terjerlus ke bawah apabila dipecat dari parti itu dan kemudiannya disabitkan pelbagai kesalahan lalu merengkuk di penjara sebagai banduan. Bebas dari penjara beliau terus berjuang dan hari ini menang di kerusi Parlimen Permatang Pauh untuk kembali melangkah masuk ke Parlimen, kali ini sebagai Ketua Pembangkang.

Tidak ada pemimpin dalam sejarah Malaysia yang pernah melalui apa yang Anwar lalui.

Namun roda hidup Anwar terus berputar. Dengan kemenangan besar ini kini rakyat menunggu pula apa yang dijanjikan Anwar iaitu menguasai Parlimen dengan blok terbanyak (apabila 31 ahli parlimen bersetuju melompat keluar BN) dan merebahkan kerajaan BN pusat yang didominasi Umno.

Kini semua menumpukan pada tarikh 16 September, tarikh dimana Anwar akan dinobatkan sebagai PM setelah menguasai majoriti mudah di Dewan Rakyat. Jangan persiakan harapan rakyat itu.

http://n32.blogspot.com

No comments:

Post a Comment