31 July 2008

Menangkan doktor atau tindakan atas kebocoran maklumat pesakit

Mungkin Saiful hadapi masalah sembelit yg kronik

Marilah kita bersama sama berfikir sejenak. Pada hari Isnin laporan pemeriksaan Pusrawi mengatakan tiada kesan liwat.
(mungkin Saiful hadapi masalah sembelit yg kronik)

Pada hari Selasa kenyataan dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan bahawa Pusrawi boleh diambil tindakan akibat kebocoran maklumat pesakit.
(Tahukah anda inilah adalah satu kenyataan yg tersirat, bermakna satu ugutan untuk orang atasan Pusrawi)

Pada hari Rabu, Pusrawi mengatakan Doktor yg memeriksa Saiful hanyalah pegawai perubatan biasa. Tiada pemeriksaan liwat dijalankan.
(Persoalannya, mengapa Pusrawi mengambil masa dua hari untuk menerangkan perkara diatas, mungkinkah terlalu ramai doktor yg mempunyai nama yg sama atau beribu doktor bertugas di Pusrawi, mengapa tidak pada hari Selasa, atau mungkinkah Pusrawi diberi masa (dua hari) untuk mencari alasan atau dikenakan tindakan undang-undang). Mengapa perlu masa dua hari utk menerangkan kpd rakyat Malaysia bahawa Dr Mohamad hanyalah pegawai perubatan biasa?

Dua orang doktor memeriksa Saiful, doktor pertama adalah wanita, beliau merujukkan kes ini kepada Dr. Mohamad, mengapakah seorang doktor pakar merujuk kpd pegawai perubatan biasa, mengapa tidak beliau memberi cadangan rujuk terus hospital kerajaan?
Apakah doktor wanita tersebut tidak mengetahui bidang tugas Dr. Mohamad yg bekerja ditempat sama?

Persoalan seterusnya, apakah anda boleh mempercayai Pusrawi mulai sekarang kerana seorang doktor pakar merujuk kes ini kpd pegawai perubatan biasa? Apakah ini tidak menyalahi etika perdoktoran. Contoh yg senang, apakah doktor mata akan merujuk kepada pakar sakit puan?

Pusrawi juga mengatakan tiada pemeriksaan liwat dilakukan.
Persoalannya kenapa didalam report dinyatakan tiada pendarahan di lubang jubur SiFool.

Jika anda tidak arif didalam sesuatu perkara, jika ada yg bertanya, sudah tentu anda akan merujuknya kepada orang yg lebih arif, common sense. Tak perlu jadi doktor utk mengetahui perkara begini. Satu contoh lagi, jika anda memerlukan alat ganti kereta dan tiada ditempat yg anda biasa beli, mereka akan merujuk anda kepada tempat alat ganti yang lain yg sama atau lebih besar. Pernahkah anda dengar mereka menyuruh anda ke kedai menjual kain?

Tahukah anda, berapa ramai pemimpin UMNO akan hilang pekerjaan sekiranya Pakatan Rakyat memerintah. Walau apa cara sekalipun, saya berpendapat mereka akan mencipta bukti palsu.

Fikir-fikirkan lah untuk kebaikan seluruh rakyat Malaysia. Jika benar mereka terlibat didalam mecipta bukti palsu, saya doakan mereka semua mati didalam keadaan yg sangat hina dan dahsyat. Allah jua yang maha mengetahui.

Kiriman: ISA latifmat@yahoo.com

www.pinkturtle2.wordpress.com

No comments:

Post a Comment