30 June 2008

Polis tidak dapat menjalankan tugas? Adakah Anwar hendak ditahan?

Kedutaan Turki tidak tawar suaka politik kepada Anwar

Kedutaan Turki mengesahkan tidak menawarkan suaka politik atau jemputan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mencari perlindungan di situ, sebaliknya Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sendiri meminta kebenaran berada di situ mengikut tempoh yang akan ditetapkannya.

Perkara itu dimaklumkan oleh Duta Besar Turki ke Malaysia, Barlas Ozener kepada Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim ketika dipanggil ke Wisma Putra, di sini petang ini, bagi menjelaskan kekeliruan tersebut.

Menurutnya, atas permintaan Anwar itu, maka Kedutaan Turki telah membenarkannya berada di situ atas dasar kemanusiaan.

“Berikutan penjelasan Duta Turki itu, maka Kementerian Luar tidak menerima ia (kehadiran Anwar itu) sebagai satu jemputan tetapi jika tempoh itu berpanjangan maka istilah tetamu itu dicurigai dan kita akan memberi pengiktirafan lain.

“Kerajaan juga sudah meminta Kedutaan Turki supaya tidak menghalang proses siasatan polis terhadap Anwar, jika polis tidak dapat menjalankan tugas maka itu dianggap menyalahi proses undang-undang di negara ini,” kata beliau pada sidang akhbar di Wisma Putra, di sini hari ini. - Utusan

No comments:

Post a Comment