29 May 2008

UK tarik balik iklan gambarkan Melayu pengganas

Suruhanjaya Tinggi United Kingdom di Kuala Lumpur telah bersetuju untuk menarik balik penyiaran iklan milik Kementerian Pertahanan Britain yang menggambarkan orang Melayu sebagai pengganas semalam.

Timbalan Menteri Luar, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, penarikan balik iklan di laman web kementerian itu dibuat setelah Malaysia membuat teguran.

"Kementerian juga telah mengarahkan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di United Kingdom untuk mendapatkan penjelasan lanjut berhubung isu itu daripada pihak berkuasa UK dan mengambil tindakan sewajarnya,” katanya ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara, di sini, hari ini.

Penyiaran iklan kira-kira 30 saat itu yang turut disiarkan di pawagam-pawagam di Britain didedahkan seorang pembaca sebuah akhbar tempatan yang berada di United Kingdom yang menyatakan terkejut melihat iklan itu.

Iklan kepunyaan Royal Marines Commando Britain itu antara lain bertujuan menarik rakyat Britain menyertai pasukan berkenaan. Ia adalah iklan rasmi Kementerian Pertahanan Britain.

Iklan itu berlatarbelakangkan suasana seperti baru selesai ’operasi keganasan’, ketua kumpulan pengganas berkenaan berbangsa Melayu, dirakam menembak ke udara sambil menyatakan dengan jelas dalam bahasa Melayu, “Akulah orang yang paling jahat dalam dunia ini. Mari lawan aku. Aku akan bunuh semua’. - Bernama

No comments:

Post a Comment