28 May 2008

Pentingkah isu Mahathir-Ezam terhadap negara

"'UMNO bukan tempat untuk orang yang ikhlas berjuang' teringat saya akan kata-kata yang pernah dilontarkan oleh Ezam pandangannya terhadap UMNO pada satu ketika.
Kini sudah heboh desas-desus mengatakan bahawa Ezam akan menyertai parti yang pernah menyusahkannya dulu.

Apapun Ezam masih belum membuat keputusan terhadap dakwaan beliau akan menyertai UMNO.E zam adalah bekas pemimpin agnkatan muda Keadilan dan antara orang yang berperanan besar dalam mengasaskan parti Keadilan.
Akibat pergeseran beliau dengan Azmin akhirnya membuat keputusan untuk meninggalkan parti.

Beliau seterusnya memberi tumpuan terhadap NGO yang ditubuhkan iaitu GERAK yang begitu serius dalam membasmi dan mendedahkan rasuah dalam kerajaan.
Setelah bergiat cergas dalam NGO nama beliau dalam arena politik terus senyap .Menjelang pilihan raya pun nama beliau tidak timbul-timbul.
Mungkin merasakan peranannya semakin terpencil dalam politik akhirnya pada pertengahan Mei cerita mengenai beliau akan menyertai UMNO terus gembar.berbagai-bagai pandangan pro dan kontra dari pihak kerajaan dan pembangkang mengenai akan ke kembali ke pangkuan UMNO.

Ezam bekas setiausaha politik Anwar serta pengikut setia Dato Seri Anwar yang meninggalkan UMNO akibat krisis 1998 berikuatan pemecatan Anwar.
Beliau juga pernah ditahan dibawah akta OSA.
Beliau boleh dianggap pemimpin muda yang berani dan berwibawa dalam perjuangan.Beliau antara suara yang lantang dalam mengkritik dasar-dasar kerajaan dan berkenaan isu-isu rasuah.

Apabila Tun Dr Mahathir membuat kejutan meningglkan UMNO kerana keenganan Pak Lah meletak jawatan sebagai bertanggungjswab atas kekalahan teruk kerajaan BN.
Dalam masa yang sama heboh pula tentang berita kemasukan Ezam dalam UMNO.
Berita kontoversi mengenai Ezam mendapat liputan yang hebat walaupun Ezam masih berada di luar negara.

Sehingga kini beliau masih belum membuat sebarang keputusan dan kenyataan.
Semacam kebetulan atau sebaliknya mengenai berita kontroversi dua individu ini.
Apakah tujuan dan matlamat kedua-dua mereka ini inginkan sebenarnya Waullahualam. Hakikatnya inilah ditakrifkan politik yang sentiasa berubah-ubah keadaannya.

Politik orang Melayu ini sentiasa menarik perhatian umum walaupun ia lebih banyak merugikan daripada mendatangkan keuntungan.Apapun dalam politik ada dua golongan iaitu golongan yang betul-betul ikhlas berjuang demi kepentingan agama dan bangsa dan satu lagi golongan berjuang hanya semata-mata kerana kepentingan peribadi dan ahli keluarga.

Mengenai kedua-dua individu ini apa yang perlu difikirkan ialah masa depan dan hala tuju negara.
Pilihan raya baru sahaja selesai maka kembalilah kepada tugas masing-masing yang bergelar pemimpin dan menjalankan tanggungungjawab terhadap masyarakat setempat yang diwakilinya.
Kita ada lebih kurang 4 atau 5 tahun lagi untuk menghadapi pilihan raya umum.
Jadi apakah kepentingan dan faedahnya untuk semua parti politik memberi tumpuan kepada kedua-dua individu ini sedangkan mereka tidak memegang sebarang jawatan penting dalam parti mahupun kerajaan.

Sekarang kerajaan perlu memberikan fokus utama terhadap isu-isu yang lebih penting seperti krisis kenaikan harga global bahan makanan yang begitu meruncing dari memikirkan isu-isu yang tidak penting.

Rakyat Malaysia kini sudah matang dan bijak dalam membuat penilaian terhadap seseorang individu bergelar ahli politik jika dibandingkan 10 tahun dulu.
Kerenah dan tindakan pemimpin sudah dapat dibaca oleh rakyat. Tsunami politik pada pilihan raya umum pada Mac lepas telah membutikan kematangnya rakyat Malaysia dalam memilih pemimpin.
Oleh itu diharapkan ahli-ahli dan pemimpin politik sentiasa bertindak profesional dalam mengumumkan sesuatu perkara yang boleh dianggap kontroversi.
Anda berhadapan dengan sejumlah rakyat yang semakin meningkat kesedarannya terhadap politik."

www.detikdaily.net

No comments:

Post a Comment