10 May 2008

K'jaan lanjut umur bersara wajib

Had umur persaraan wajib kakitangan awam dilanjutkan dari 56 kepada 58 tahun mulai 1 Julai 2008, demikian diumumkan oleh perdana menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad hari ini.

Di samping itu, beliau juga mengumumkan langkah menghitung pencen mengikut formula berasaskan tempoh perkhidmatan sehingga maksimum 30 tahun, menghapuskan syarat penyusutan pencen terbitan dan menambah baik Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dari segi kaedah pelaksanaannya.

Menurutnya, keputusan melanjutkan umur persaraan wajib itu dibuat setelah kerajaan mengambil kira kadar jangka hayat di kalangan rakyat negara ini dan berdasarkan kajian bahawa pelaksanaannya tidak akan menjejaskan peluang pekerjaan graduan baru.

"Ini adalah penting agar penjawat awam generasi baru tidak merasakan peluang mereka untuk maju dalam kerjaya mereka semakin tipis, malahan sebaliknya ia akan bertambah," katanya pada sambutan Hari Pekerja Sektor Awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya hari ini.

Menurut laporan Bernama, Abdullah berkata kerajaan bersetuju untuk menghapuskan syarat penyusutan pencen terbitan mulai 1 Januari 2009.

Lagi berita...

No comments:

Post a Comment