26 December 2007

26.12.07 - 2 pegawai tinggi Britain ditahan -- Hamid Karzai dakwa jadi ancaman keselamatan Afghanistan

KABUL 25 Dis. – Kerajaan Afghanistan hari ini menyatakan, dua orang pegawai tinggi Britain telah ditahan kerana menjadi ancaman kepada negara yang sedang bergolak itu.

Pegawai kerajaan Afghanistan itu menyatakan, kedua-dua pegawai Britain terbabit ditangkap lima hari lalu kerana mendatangkan masalah keselamatan kepada negara.

Kenyataan itu mengesahkan laporan sebelum ini yang menyatakan, dua orang pegawai tinggi Eropah telah ditangkap.

“Dua pegawai asing telah ditangkap baru-baru ini kerana mereka mendatangkan ancaman terhadap keselamatan Afghanistan,” kata Homayun Hamidzada, ketua jurucakap kepada Presiden Hamid Karzai.

Homayun bagaimanapun tidak menjelaskan kesalahan kedua-dua pegawai terbabit.

Seorang pegawai kanan kerajaan sebelum itu berkata, kedua-dua pegawai terbabit berasal dari Eropah tetapi enggan menyatakan negara asal mereka.

“Mereka merupakan pegawai tinggi Eropah. Mereka dengan sokongan rakan dari Afghanistan telah melakukan kerja yang bertentangan dengan tugas dan mendatangkan ancaman keselamatan terhadap keselamatan Afghanistan,” kata pegawai kerajaan yang enggan dikenali identiti.

Katanya, kedua-dua pegawai itu akan diusir sementara rakyat Afghanistan terbabit akan dibawa ke pengadilan.

Kementerian Luar Afghanistan mengesahkan adanya penangkapan tetapi enggan memberi penjelasan.

Terdapat beribu-ribu warga Eropah yang bertugas di Afghanistan sama ada dalam pasukan tentera Perjanjian Pakatan Atlantik Utara (NATO), sektor kerajaan dan badan bukan kerajaan.

– AFP

No comments:

Post a Comment