25 December 2007

25.12.07 - Bekas tahanan Guantanamo takut kawasan lapang

SYDNEY 24 Dis. – Warga Australia yang merupakan bekas tahanan Teluk Guantanamo, David Hicks lebih suka berkurung di dalam bilik penjara berbanding keluar ke pekarangannya selepas bertahun-tahun ditahan di kem tentera Amerika Syarikat (AS) itu.

Menurut laporan akhbar Sydney Morning Herald hari ini, Hicks dijadual dibebaskan dari penjara di sini pada Sabtu ini tetapi dari segi psikologinya tidak bersedia untuk mengecapi kebebasan.

Hicks ditahan oleh tentera AS selama lima tahun di Teluk Guantanamo, Cuba dan kini menghidapi agorafobia iaitu perasaan takut apabila berada di kawasan lapang dan tempat yang tidak biasa.

Dia sebaliknya lebih selesa berada di dalam bilik tertutup yang diterangi cahaya lampu berbanding berada di kawasan terbuka di bawah sinaran matahari, menurut Herald.

Bekas militan yang pernah menggambarkan pemimpin Al-Qaeda, Osama bin Laden sebagai “saudara yang baik hati” itu hanya sekali menjejakkan kaki di pekarangan penjara sejak dia dibawa pulang ke Australia pada Mei lalu, menurut laporan itu.

“Dia cuba keluar tetapi merasakan dirinya tertekan,” kata bapanya, Terry kepada akhbar tersebut.

Hicks, 32, juga pernah dilanda perasaan panik dengan tiba-tiba ketika dipindahkan dari Penjara Yatala, Australia Selatan sebagai persiapan sebelum dibebaskan pada Sabtu ini.

Perjalanan ke balai polis Holden Hill itu terpaksa dibatalkan kerana Hicks tiba-tiba berasa cemas kerana mempercayai dia diserahkan balik ke tangan tentera AS.

Hicks yang ditangkap di Afghanistan pada akhir 2001 telah mengaku menjalani latihan bersama-sama pejuang Al-Qaeda dan Taliban.

Dia dihantar balik ke negara ini pada Mei lalu setelah mengaku bersalah menyokong keganasan dan dibenarkan menghabiskan baki hukuman penjaranya yang tinggal sembilan bulan lagi di Yatala, Adelaide.

Walaupun keadaan mentalnya mudah terganggu, Hicks masih dianggap sebagai ancaman keselamatan dan sebuah mahkamah Australia pada Jumaat lalu mengenakan sekatan ketat ke atas pergerakannya selepas dia dibebaskan nanti.

– AFP

(Utusan)

No comments:

Post a Comment