24 December 2007

24.12.07 - Tahanan di bawah ISA kerana kritik Abdullah?

Ruhanie Ahmad

Khabar angin yang mengatakan segolongan bloggers sosio-politik Malaysia akan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kini semakin bertiup kencang di Kuala Lumpur.

Mengikut spekulasinya, saya adalah antara bloggers yang diura-urakan akan ditahan tidak lama lagi. Spekulasi ini tersebar luas sehinggakan saya menerima beberapa e-mail dan sms meminta saya bertabah, bertenang dan hadapi kemungkinan itu dengan semangat jitu.

Kuasa melakukan sesuatu tahanan ISA berada di tangan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Maka, terserahlah kepada beliau membuat tindakan muktamadnya.

Buat diri saya, hanya Allah sahaja yang maha mengetahui mengapakah saya membabitkan diri sebagai blogger. Sesiapa yang mengikuti posting saya selama ini pun mungkin menyedari mengapa saya berbuat demikian.

Kedaulatan

Apa yang jadi tumpuan saya hanya Abdullah dan kelemahan kepimpinannya. Apa yang jadi fokus saya adalah kemerdekaan, kedaulatan dan maruah negara. Apa yang sering saya bicarakan adalah keterlanjuran kata dan tindakan Khairy Jamaluddin. Segala-galanya saya lakukan atas kasih dan sayang saya kepada agama, bangsa dan tanah air.

Bagaimanapun, saya akan tetap akur dengan tindakan yang mungkin dikenakan ke atas diri saya. Kalau itulah padah yang perlu saya terima, syukur Alhamdulillah! Inilah buktinya perjuangan saya menerusi alam maya selama ini memang ada kesannya. Kalau tidak, mana mungkin suara saya akan dilenyapkan begitu sahaja?

Saya jadi ahli UMNO sejak 1973. Nombor keahlian saya adalah 00001381. Sewaktu saya mula jadi Ahli Parlimen dalam tahun 1990, kampung saya belum menikmati bekalan letrik dan air bersih. Jalan tar hanya mimpi yang tidak bertepi.

Begitu jugalah keadaannya dengan hampir keseluruhan kawasan Parlimen Parit Sulong – dari Pekan Semerah di sempadan Muar, hinggalah ke Chaah di sempadan Segamat.

Kuasa Asing

Syukur Alhamdulillah, selama saya jadi wakil rakyat, transformasinya agak hebat. Rakyat di kampung-kampung dalam Parlimen Parit Sulong kini berada dalam suasana kehidupan bandar walaupun dengan setting desa. Segala-galanya mereka nikmati. Terima kasih kepada Barisan Nasional, Tun Dr Mahathir Mohamad, dan kepimpinan negeri Johor yang prihatin kepada rakyat jelata.

Bila Abdullah memimpin Malaysia, beliau mengketengahkan slogan cemerlang, gemilang dan terbilang. Semua rakyat jelata menyokongnya. Kini, apa sudah jadi? Adakah kepimpinan Abdullah berjuang ke arah itu?

Di zaman Mahathir tidak pernah kedengaran desas-desus mengatakan pejabat Perdana Menteri diresapi oleh sekumpulan elemen serta talibarut kuasa asing. Di zaman Abdullah bagaimana? Di zaman Mahathir, satu jiran tetangga kita yang tertentu langsung tidak berani angkat muka. Di zaman Abdullah apa kisahnya?

Bukankah Abdullah sendiri memberitahu dunia bahawa Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di Johor, kepada Singapura adalah umpama Shenzen kepada Hongkong? Bukankah Abdullah pernah mengumumkan bahawa “free access” diberikan kepada sesiapa sahaja yang masuk dari Singapura ke WPI tanpa menggunakan passport? Bukankah hal ini hanya dibatalkan selepas mendapat tentangan hebat dari warga prihatin Malaysia?

Strategik

Inikah gaya dan cara seorang Perdana Menteri dalam membuat sesuatu perancangan mega tanpa memikirkan soal-soal strategik seperti kedaulatan negara dan keselamatan negara? Adakah kesilapan seperti ini kecil dan boleh dimaafkan begitu sahaja?

Adakah membicarakan kesilapan strategik seperti ini akan mengancam keselamatan negara? Tidakkah rancangan Abdullah sendiri yang sebenarnya hampir-hampir mengancam keselamatan serta kedaulatan negara?

Kini kita lihat UMNO. Pernahkah seorang Presiden UMNO mengeluarkan arahan supaya seorang individu tertentu dipastikan tidak akan memenangi pertandingan menjadi perwakilan bahagian ke Perhimpunan Agung UMNO (PAU) Malaysia? Hal ini berlaku di zaman Abdullah. Beberapa individu tertentu diberikan arahan dalam satu mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO supaya Mahathir disekat dengan apa cara sekalipun daripada menjadi perwakilan Bahagian Kubang Pasu ke PAU 2006.

Bukankah arahan ini tercatat dalam salah satu minit mesyuarat MT pada Ogos 2006? Bukankah tiga muka surat daripada minit tersebut yang mengandungi arahan itu kemudiannya dimansuhkan?

Silakan

Perkara ini diketahui oleh banyak pihak. Satu laporan polis mengenainnya pun sudah dibuat baru-baru ini. Tetapi, salinan tiga muka surat daripada minit mesyuarat MT berkenaan kini jadi satu bahan penting dan rahsia. Kakitangan Ibupejabat UMNO Malaysia amat ketakutan bila ada pihak cuba mengorek kemungkaran ini.

Soalnya, mengapakah UMNO sampai jadi begini di zaman Abdullah? Adakah membicarakan soal kepincangan seperti ini mengancam kesejahteraan UMNO? Tidakkah tindakan Abdullah sendiri yang sebenarnya sedang mengancam UMNO sehingga menjadikan UMNO disifatkan oleh banyak pihak sebagai tidak relevan lagi dengan zamannya? UMNO yang tidak relevan atau Abdullah sendiri yang tidak relevan?

Begitulah antara perkara yang pernah saya bangkitkan dalam blog ini. Saya juga pernah menulis sebuah buku bertajuk Mahathir Menyinga yang mengulas kedolak-dalikan Abdullah mengenai soal Jambatan Bengkok di Johor Bahru.

Kalau ini semua disifatkan oleh Abdullah sebagai ancaman kepada keselamatan negara, tunggu apa lagi? Silakanlah, tahanlah saya di bawah ISA dengan serta merta. Kalau tidak, nanti banyak lagi yang akan saya tulis kerana seperti sebilangan besar rakyat jelata, saya juga berpendapat bahawa Abdullah memang tidak lagi layak memimpin UMNO dan Malaysia!

(HarakahDaily)

No comments:

Post a Comment